Tesla Model S & X

Från sajten:
image

Ute vid fabriken vid Fremont track höll Tesla precis ett event.

Det livestreamades på YouTube och vi fick se en ny modell av model S. Det är bil mer anpassad för 2021 än tidigare. Model S har fått en bättre integrerad mittkonsol i landskapsläge (17” pekskärm 2200×1300 upplösning). Ventilerade säten, en bättre ratt och panorama vy. Men även smarta funktioner som att bilen utifrån geoposition försöker komma ihåg vad du brukar vilja göra vid olika platser, så som att köra eller backa. Det finns nu dubbel induktionsladdning både fram och bak men också 36W USB-C. Flera personer kan koppla upp mot musiken och hela infotainmentsystem har fått sig en ordentlig uppdatering. För att driva det hela har Tesla nu satt in ”PS5-level performance” och det här demonstrerades genom att en person på scen spelade CyberPunk på mittkonsolen.

Det var en Elon Musk som på scen sa att en elbil måste vara den bästa bilen för att visa att elbilar är vägen framåt.

Bilen klarar nu 0-60mph under 2 sekunder. Bilen ska klara runt 400 miles (628 km) Prislappen landar på 974 990 kr.

Musk ägnade en del tid åt att beskriva motor och botten på bilen som är tre högpresterande drivenheter med karbonklädda rotorer.

Elon Musk påstod även att det här var en sportbil snabbare än någon Porsche och säkrare än någon Volvo.

Tesla

Leverans är nu och de första 25 bilarna rullar ut från fabriken i detta nu. I Sverige kan vi räkna med att bilarna körts hit lagom till Q1 2022.

Imponerande bil men:

Tycker inte de behöver fuska med siffrorna, den är tillräckligt snabb ändå.

1 gillning

Hoppas de snart kommer börja bygga dem bättre.

1 gillning

Från sajten:
image

Teslas större modeller börjar levereras i slutet av året även på denna sidan Atlanten. Från och med idag går det även att beställa den för oss svenskar.

För att hinna med leveranser till sin hemmamarknad stoppade Tesla helt möjligheterna att beställa nya versionerna av Model S och X för dryga 2 år sedan. Nu är det stoppet hävt och redan beställda bilar kommer börja levereras i november-december 2022.

Om du inte redan beställt och vill göra det, eller bara är sugen på att fönstershoppar, så kan du göra det med start idag. Det gäller emellertid bara Plaid-versionerna. För de billigare varianterna med mindre kraft gäller leverans någon gång 2023. Dessa går inte heller i dagsläget att beställa. Tesla meddelar att beställningen dessa går igång “vid ett senare tillfälle”.

Specifikationer Model S Plaid

  • Range (WLTP est.) : 600 km
  • 0-100 km/h : 2,1 sekunder
  • Topphastighet : 322 km/h
  • Dragvikt : Upp till 1 600 kg
  • Startpris : 1 559 170 kr

Specifikationer Model X Plaid

  • Räckvidd (WLTP est.) : 528 km
  • 0-100 km/h : 2,6 sekunder
  • Topphastighet : 262 km/h
  • Dragvikt : Upp till 2 250 kg
  • Startpris : 1 597 170 kr

Tråkigt modelS inte går att få i en "normalpris" nivå längre.

Det är väl det som kommer nästa år?

Hade beställt direkt om jag hade haft behov att lasta ytterligare en resväska.

5 gillningar

ah så de kommer släppa en LR no plaid variant?

LR?

long range

Jag antar att det är den som heter "fyrhjulsdrift" bara och kommer nästa år.

1 gillning

Från sajten:


Tesla har börjat leverera de nya uppdaterade Model X och S-bilarna i Sverige. Först ut är prestandavarianten Plaid.

Det händer onekligen saker när vi trycker på gasen. Men innan dess skall vi vänja oss vid att använda den minst sagt otraditionella styrmojoängen. En yoke – som direkt taget från en science fiction-film. Någon växelspak finns det inte heller utan vi väljer om vi vill köra framåt eller bakåt via skärmen. Till skillnad mot de gamla modellerna är den horisontalt läge. Det går dessutom att vinkla den mot förare, mitten eller passageraren där fram.

Interiören känns numera högst modern och tar det bästa från Model Y och 3 men sätter dit en skärm framför ratte… förlåt yoke-styrenheten. Det är bra. Det borde de göra med de mindre modellerna också.

Model X Plaid börjar på strax söder om 1,6 miljoner kronor. Tillägg är om vi vill ha annan exteriörfärg än vit, annan interiörfärg än svart. Om vi vill ha utökad körassistant eller så kallad full självkörning (Skippa den, det dröjer länge innan något sådant är möjligt här i Europa).

Specifikationer

  • Tre motorer
  • Torque vectoring: Ja.
  • Batteri: 100 (95) kWh-batteri
  • Laddning: 250 kW
  • Kraft: 760 kW motorkraft (1020 hp) / 1020 Nm
  • Distans: 543 km (WLTP)
  • Dragvikt: 2 250 kg (Dragkrok ingår)
  • Pris: 1 587 990 kr

Pris för uppgraderingar

  • Annan lack än vit: 19 600 – 25 000 kr
  • Vit eller beige interiör: 28 200 kr
  • Autopilot: 38 900 kr
  • Total självkörningsförmåga: 77 700 kr

Du som vill ha en Model X utan all extra kraft får vänta en bit in i 2023. Då släpps en modell som Tesla kallar “Dual Motor fyrhjulsdrift”. Den kommer bli en aning billigare och mindre utrustad.

Tack till Hamid RaziullahHamphi.com för lånet av hans spillrans nya Model X Plaid.

Bonusklipp

Från sajten:
image

Tesla Model X och S går nu att beställa i lite mildare varianter – därmed sänks priset något.

Genom att lansera fler varianter av Model X och S, nu med två motorer i stället för tre, samt något lägre total motoreffekt, kan Tesla erbjuda modellerna för något mindre kostnad än tidigare. På Model X öppnar det också upp för möjligheten att antal säten du vill ha. På Plaid-varianten går det fortsatt endast att “välja” sex-säteskonfigurationen. På dual motor-varianten är det fem, sex eller sju säten som gäller.

Pris Model S

  • Dual motor: 1 285 990 kr
  • Plaid: 1 549 990 kr

Pris Model X

  • Dual motor: 1 375 990 kr
  • Plaid: 1 587 990 kr

Epitet plaid är en referens till filmen Spaceballs där plaid är snabbare än allting annat.

Välj mellan yoke och traditionell ratt

På alla X- och S-modeller, så väl Plaid som Dual motor, kan du nu välja om du vill ha den “halvratt”, så kallad Yoke som lanserades med de nya Tesla-modellerna. Eller en traditionell ratt. Priset är det samma oavsett.

Vi har testkört en Model X Plaid med Yoge och finner den nya styrmojängen förvånansvärt trevlig.

Från sajten:
image

Tesla gör en smärre utseendeförändring på bakdelen av Model X och Model S – T-loggan försvinner tillförmån för att Tesla skrivs ut tydligare än tidigare.

Det hela är en mindre designförändring men skapar ett renare utryck bakifrån. Det gör också att alla kan se att just du kör runt i en nyare Tesla än de flesta andra. I alla fall om de ligger bakom dig.

Tidigare i veckan kunde vi rapportera att Tesla öppnade upp för fler varianter av Model X och S samt möjligheten att välja mellan en yoke och traditionell ratt.

Så här såg baken på Model S ut innan förändringen.

Så här såg baken på Model S ut innan förändringen.

Bonusvideo

Galleri

Vit Tesla Model X
Blå Tesla Model S