Sen radarn försvann dyker det med Jämna mellanrum upp artiklar och videos om att dom har svårt att hantera motorcyklar, nu senast MC-youtubern Yammie Noob som grävt i lite olycksstatistik i staterna där Tesla är överrepresenterade.
Men skit i honom, delvis, han är en typisk sån som som ogillar Tesla.
Istället har Ryan på FortNine grävt lite i två nästan identiska olyckor i Kanada, där han - min kommentar - verkar hittat en rotorsak, och det är en rotorsak som skulle kunnat undvikas om det funnits en radar.
Två lågt liggande bakljus på en glidarhoj ihop med mörker gör att kameran ser två ljus, men antar att det är en bil långt bort eftersom den faktiskt inte vet hur långt det är utan facit. Visionsystemet verkar - min kommentar - tränat på att se avståndet mellan bakljusen för att avgöra avstånd nattetid. Smart men just i dessa fallen fungerade det uppenbarligen inte.
Tankar? I Europa har vi inte då mycket hojar men ljusen så och mer upplysta vägar, men ändå. Är Visionsystemet tränat som jag tror är det ett massivt jobb att ordna till.
Å andra sidan är inte videon purfärsk, nu med det nya självlärande systemet kanske den lär sig, bara fler slipper stryka med.
Är det ens tillåtet att ha den typen av belysning bak på en MC? Jag försöker inte ge mig på någon form av victim blaming här, men jag vet att i EU finns det åtminstone för personbilar relativt strikta krav på var belysning får sitta. Och även om det är rätt dumt att ta bort radarn så blir sånt här lite av ett edge case.
Jag håller med, men såvitt jag vet är belysningen tillåten, finns nån bestämmelse att det räknas som en om avståndet är mindre än X som jag inte har siffran på, men det är ganska ovanligt i EU, vi är inte lika förtjusta i den sortens hojar.
Det är ett edge case och jag tycker vision är en bra väg att gå men ska man gå på självkörning måste det lösas, blir intressant!
Man får ha 2 st bakljus på mc som ska vara symmetriskt placerade.
Det börjar ju gå för långt när man litar på auto systemen helt och hållet. Fortsätter det så här så behövs ju inget körkort om typ 10 år då man ändå har glömt hur man kör en bil. Det är ju inte rimligt att "föraren" sysslar med annat under färden då bilen ska sköta sig själv. Det finns ju alldeles för många scenarier som kan uppstå i trafiken och givetvis kan vi inte lite på att bilen klarar alla dessa själv.
Att förlita sig på att bakljusen är placerade på ett visst sätt eller är tända känns väldigt tveksamt för att avgöra en sån viktig detalj. Folk struntar i regler om belysning och hur fungerar det i kraftig motsol?
Jag menar bara att när man utvecklar system för förarstöd måste man ändå utgå från de regler och bestämmelser som finns. Om nån får för sig att använda gröna framljus kanske det är rimligt att det inte lirar så bra med tex självkörande system.
Är tydligen godkänt att ha det så även här. Sitter dom tätt ihop räknas dom som 1.
HD började med det för ett gäng år sen att ha bakljus och blinker i samma lampa, då blev det en vå ljuspunkter men så nära varandra att dom räknas som 1.
Finns bilar med bara ett bakljus. Inte så många i trafik, men de finns. Jag har en bil utan blinkers, bara körriktningsvisare, som sitter framme på a-stolpen. dessutom behöver vi inte ha tända bakljus vid dagsljus längre.