Teorier om ”Silo” – kan råka vara spoilers

Startar en tråd där vi kan diskutera teorier och hemligheten i tv-serien "Silo".
Jag har inte läst böckerna så det blir inga spoilers mer än att vi kan råka gissa rätt.

Det som är väldigt konstigt händer i de första avsnitten, där den första sheriffen väljer att gå ut och putsa. Väl på utsidan så ser han inte alls den döda världen som alla andra ser i matsalen utan en grön levande värd. Är det en fakevärld som bara han ser i sin hjälm för att motivera honom att putsa? Samma gröna värld dyker upp på den gigantiska skärmen i matsalen under nån sekund, som en glitch utan att någon reagerar...

Vidare det hemliga övervaknings rummet, ser inte tekniken modernare ut där jämfört som polisens datanät som mer liknar nått från spelet Fallout, och varför övervaka alla? Kan det vara så att Silon egentligen är en tv-produktion, alltså en skruvad reality serie som människorna på utsidan följer?

Om nu världen är död på utsidan och alla bor i underjorden så borde det finnas fler Silo, alla kan ju inte få plats i en och om det nu finns fler varför inte ta kontakt och samarbeta?

Och varför är det förbjudet att bygga en hiss och ha förstoringsglas?

2 gillningar

Kul tråd!

Jag tänker att världen är grön och fin egentligen men att skärmen i matsalen är fejkad för att människorna i Silon inte ska vilja utforska världen utanför. Men varför har jag ingen aning om än.

4 gillningar

Jag undrar om det är lufttuben de får med sig som är giftig, inte luften ute.

Om de ens är döda.

5 gillningar

Attans. En tråd som jag bara kan läsa men inte får kommentera :slight_smile:

Kul idé

3 gillningar

Det skulle kunna vara så att världen utanför varit giftig för länge sedan fast nu är ok men av någon anledning vill de som bestämmer ha kvar folket i underjorden. Kanske av makt,?

De pratas om nått uppror för länge sedan, var de dom som räknat ut sanningen och ville ut? Det är ju ett klassiskt krigs trix att avhumanisera de människor som man ogillar.

Det känns ju så, varför ta på sig en lufttät hjälm om man ändå ska dö. Hoppas nån sliter av sig hjälmen i trappan och bara springer ut.

Och varför går alla med på att ha en rymddräkt på sig, de borde ju ha sett de andra som ligger döda utanför och inse att de är meningslöst.

1 gillning

Det har jag trott från första avsnittet, att dom inte är döda. Jag vet inte varför men det kändes som om vi kommer få träffa dom igen, kanske mest för att Rashida Jones var ett för stort namn för att bara vara med i första avsnittet.

Såg avsnittet igår, nu händer det grejer!
Att hon lyckades sticka och troligen unkommer att få putsa kan betyda att världen utanför är död. Man kan ju inte döda huvudperson i serien när säsong 2 är annonserad. :sweat_smile:

Apropå spoilers så vet ni väl vad sista avsnittet har för titel? :slight_smile:

Jag tänker att hon måste ut och putsa men innan det hittar någon (Billings?) info på hårddisken som hjälper henne att inte dö (om dom tidigare som går ut faktiskt dör).

Ah, hade jag inte sett. Men det känns logiskt att det är där den första säsongen och novellen tar slut.

2 gillningar

Det hade man missat, man är ju vääääldigt nyfiken på utsidan så hoppas hon bara springer ut och skiter i dräkten.

1 gillning

Jepp, min gissning är giftet kommer från dräkten..

Jag har inte tänkt så innan den här tråden men det låter inte osannolikt. Men då blir ju frågan: varför?

Gillade i övrigt att Tim Robbins fick bli en ond karaktär i förra avsnittet.

Här är mina frågor och funderingar. Om de är döda, så tror jag att det aktiveras någon typ av dödlig gas i masken när de putsar.
Hur kan de dö när dom har dräkt och mask på sig om världen är giftig.
Varför ska de överhuvudtaget putsa de har ju sett att det inte hjälper att se världen utanför för de i silon om du nu är så fin.
Varför har ingen försökt att ta sig in i Silon igen utifrån om de nu lever?
Har också tänkt att de kanske inte kommer ut i världen utan till ytterligare en silo eller så ser de flera andra silos.

Det kan ju förklaras med att det verkar gå årtionden mellan putsningarna.

Jo i och för sig.

Var det samma slut i Säsongen 1 och första novellen?

Nixpix.
Säg första säsongen är halva först boken....

2 gillningar

Okej tack!