Telia mobilförsäkring

När jag köpte min iPhone 12 Pro Max förra året så fick man Telias mobilförsäkring på köpet och gratis i två månader, efter vilka den sedan löpte vidare till fullpris.

Nu har jag lyckats tappa telefonen och fullständigt kvaddat baksidan och kommer då att få nyttja denna försäkringen.

Enligt Telias hemsida så kan man läsa följande :

Försäkringen administreras av försäkringsmäklaren Willis Towers Watson Sweden AB, som också administrerar skadeanmälningar på uppdrag av försäkringsgivaren.

Någon här som har erfarenheter av att nyttja denna försäkringen, som känner till försäkringsmäklaren?

Råkar tappa telefonen efter Apple event? :joy:

Min ryggsäck från arbetsgivaren, jag tror jag har lite koll på bolaget i fråga :upside_down_face:

3 gillningar

Nej, före.

Så, vad har du för insights att ge mig då? :slight_smile:

Inga alls egentligen haha. Vi har egentligen inget med dem att göra då de har en egen IT avdelning och eget kontor i samma byggnad. Men jag kan ju iaf säga att de är ett seriöst bolag =)

Läget känns lite så här :

  • Keynote igår. Höga förhoppningar på AW S7 men de infriades inte. Stannar troligtvis med min S4 så där undviker jag en utgift på cirkus ~8000 kr.

  • Inga tidigare planer alls på ny iPhone utan stanna kvar med min iPhone 12 Pro Max.

  • Hantera denna nu kvaddade telefon. Har två val:

  1. Gå via Telias försäkring och betala 750 kr i självrisk och inte ha någon värdeminskning för att därefter få tillbaka samma enhet lagad (tvivlar dock på att detta lagas) eller en utbytesenhet.
  2. Gå via hemförsäkringen, få betala 1500 kr i självrisk och en värdeminskning på 25% då telefonen är mellan 6 mån och 1 år gammal. Dock får jag då pengar i handen och kan göra vad jag vill med, t ex köpa en ny iPhone 13 Pro Max istället.

Alternativ 1 verkar då landa på 750 i kostnad men få tillbaka en utbytesenhet av samma ett år gamla modell eller ännu värre, få min nuvarande lagad.

Alternativ 2 bör landa på cirkus ~5200 kr men då få iPhone 13 Pro Max med allt vad det innebär.

Hur hade ni andra här resonerat?

1 gillning

Jag hade löst in den och tagit pengarna för en ny telefon.

  1. Kan ju inte springa runt med gammal telefon. :slight_smile:

Det beror nog på hur smidigt du vill göra, alternativ ett är nog mest ekonomiskt om du sen pallar att sälja telefonen när den är lagad. Men personligen hatar jag att sälja saker så jag hade kört på alternativ 2.

Ja…det beror ju också på hur mycket man kan tänkas sig få för en begagnad iPhone 12 Pro Max 256 GB, lagad eller refurb. Får man inte över 10k så är det ju inte ens bäst ur ett ekonomiskt perspektiv att gå den vägen.

En annan fråga, av mer praktiskt karaktär…

Hur fungerar det nu med att läsa in en backup från iCloud med tanke på iOS-version? Om jag får en annan telefon som råkar ha iOS 14 och så är min backup i iCloud tagen med iOS 15 installerat, hur fungerar det? Eller tvärt om, en backup med iOS 14 som ska in på en enhet med iOS 15…?

Gammal till nyare går, inte tvärsom.

För klarhetens skull, hur menar du då? Det går att lägga in en iOS 14-backup till iOS 15-enhet men inte tvärt om?

:white_check_mark: iOS 14-backup → iOS 15-enhet
:white_check_mark: iOS 15-backup → iOS 15-enhet
:x: iOS 15-backup → iOS-14-enhet

2 gillningar

:point_up:

Strålande, tackar :slight_smile:

Alltså är det en god idé att avvakta att uppdatera till iOS 15 tills man har en ny enhet, så man inte riskerar att sitta med en iOS 15-backup och få en iOS 14-enhet i handen.

Det underlättar att vänta annars är det bara att uppgradera iOS14-enheten till iOS 15, nollställa den och sedan läsa in backupen på den. Och iPhone 13 leveras med iOS 15.

Du kan ju alltid uppdatera den nya enheten utan att lägga in någon backup.

Starta telefon och sätt upp som ny. Uppdatera iOS. Fabriksåterställ. Återställ med backup.

Haha. Fan, du han före :wink:

2 gillningar