Teleskop (stjärnkikare) – har ni några råd för en nybörjare

Hallå bubblan!
Frugan vill leta intelligent liv i stjärnhimmeln för det är dåligt med det här på hemmaplan tydligen :wink:
Eller snarare, på julklappslistan står en stjärnkikare / teleskop, även om jag är fotointresserad så har jag aldrig nördat in mig på kikare eller så.
Självklart vet jag att man får vad man betalar för när det gäller optik, men problemet är som vanligt att jag inte vet om detta är ett intresse som håller i sig eller om det kommer samla damm i förrådet efter två gånger.

Men låt säga att budget är mellan 1500-2500kr, vad bör man tänka på? Jag har spanat på denna som fått bra recensioner på Amazon och känns rimlig, dessutom bonus att det ska gå enkelt att koppla till sin telefon.
[Amazon.se](https://MEEZAA Teleskop, Teleskop Astronomi för Vuxna, 70 mm öppning 700 mm Refraktor Teleskop för Barn, Nybörjare, Teleskop Astronomi för Nybörjare med Stativ i rostfritt stål och Smartphone Adapter)

Är 70/700mm ett rimligt för en glad nybörjare tycker ni? Det är alltså framförallt stjärnhimmel och måne som ska spanas på och det får gärna vara enkelt att bära med sig.

Finns det några andra rekommendationer?

Är man helt nybörjare är nog en refraktor rätt väg att gå. Jag köpte en 1992 av märket Vixen 80 / 910 mm som fortfarande funkar kanon. Men jag hade nog läst på hos Astrosweden vad jag vill ha. Tex denna kanske kan funka

Sedan är ju okularen viktiga och där finns ju tex dessa som förhöjer upplevelse.

Nästa steg är motordrivna men då är det andra prisklasser

1 gillning

Stort tack! Astrosweden var ju guld, får plugga på lite innan jag går vidare :slight_smile:

1 gillning

Jag trodde du skulle säga att köpa en Samsung lur är rätt väg att gå. :joy::joy:

1 gillning

Moonshot Moonshot Moonshot :wink:

1 gillning

Nu är det flera år sedan jag köpte något från Astrosweden men då funkade det kanon och de hjälpte till att hitta rätt grejor.

Ett solfilter är en kul sak bara man är försiktig

Här min dotter för några år sedan och vi kollar på månen vad jag kan se

Mycket nöje :blush:

2 gillningar