Telenor lanserar 5G i oktober

Från sajten:
image

Telenor är sist ut av de svenska teleoperatörerna med att starta sitt 5G-nät. Nu berättar de att deras nät öppnas upp i slutet av oktober och går på samma 80 MHz som Tele2 idag.

Med tanke på att Telenor och Tele2 bygger sina 5G-nät tillsammans var det snopet när det bara var Tele2 som lanserade sitt nät i somras. Nu talar de om att de väntade med detta för att de vill ha ett sammanhängande 5G-nät som täcker större yta utan avbrott. Telenors mål är att nå 99 procent av Sveriges befolkning 2023, vilket kan jämföras med 4G som idag täcker 99,99 procent av Sverige. 5G kommer ingå i abonnemanget Obegränsat när nätet öppnas i oktober.

”Vi tror att våra kunder uppskattar att vi lanserar 5G när nätet är tillräckligt bra och täcker stora delar av staden så att det går att använda tjänsten ordentligt i sin vardag”, säger Andres Suazo, mobilnätschef på Telenor Sverige.

Via. Surfa.

1 gillning

Det är alltså 80 Mhz utrymme, inte frekvensbandet i sig - det hade varit väldigt lågt det :slight_smile:

Om dom bara släpper 5G till obegränsat abonnemanget blir det adjö och goodbye.

Det ingår i det men du kan teckna andra 5G-abonnemang redan idag.

Hur menar ni? Kommer jag få 5G automatiskt sen på mitt 30GB?

Nej men du kan köpa ett 5G-abb som inte är obegänsat :slight_smile:

Det var lite samma sak när 4G kom. Man var tvungen att teckna ett nytt abonnemang för att få 4G. Många stannade kvar på obegränsade 3G-abonnemang då eftersom det inte fanns något obegränsat 4G-abonnemang.

1 gillning

Ja låter som ren idioti… hoppas Telia som senast idag lovade mig att mitt nuvarande 30GB abb. kommer att funka i deras 5G nät… men först måste man ju få en 5G lur i händerna (allt annat än Apple räknas inte för mig :wink:).

1 gillning

Apple och Arsenal?

Ja funkar inte det… ångesten över Gunners vs. no worries när man använder Apple.

Ångest över Arsenal? :thinking: Jag håller på Blackburn.

1 gillning

Ok… I’ll rest my case :wink: