Teknikveckan Podcast: Smarta hemmet 2.0 och AirPods, HomePod och AirPods

Från sajten:
image

Helgens avsnitt är här och det blir samarbetet Matter, HomePod och AirPods Max.

Vi gör en djupdykning i det nya smarta hemmet och teknikerna bakom kollektivet Matter. Vad får vi se på Google I O 18 maj? Dessutom – var den gamla gråsuggan HomePod en flopp och vad tycker vi om AirPods Max nu? Eller är det HomePod? AirPods? HomePod? Va?

DAGENS ÄMNEN I TEXT

SÅ LYSSNAR DU

Vi vill sända ett stort TACK till alla våra Patreons! Tack för att ni möjliggör vårt arbete!
Med Teknikveckan+ får du en reklamfri upplevelse samt ta del av de längre helgavsnitten som gästas av personer vi ser upp till i teknikvärlden och undervisar oss i deras specifika område.

Teknikveck­an hittar du på Acast, Spo­ti­fy, Apple Pod­cast­er, Google Pod­cast med flera ställen.

FÖLJ OSS

Du kan också följa oss på sociala plattformar:

Stort tack!

Med vänliga hälsningar
Peter, Thor och såklart, ljudtekniker Dennis Klarin.

När det gäller Matter och Lidl får vi väl hoppas på att detta går via Tuya som ju är med på tåget redan.

1 gillning

Det här med batteri och Apple stämmer väl inte riktigt? Eve Door & Window sensor går in i HomeKit utan brygga, likaså Eve Weather m fl från samma företag som också är batteridrivna.

1 gillning

Yes, det har du helt rätt i för Aqaras och MIs sensorer är ju samma. De går dock via hub.

Var nog inte tydlig med att jag menade kameror med batteri.

Min Arlo Babycam går in :slight_smile: Men är nog ovanligt, den går köra trådat och otrådat…

Förhoppningsvis har ni fel kring att Lidl inte skulle få stöd eftersom det är rebrandat Tuya som ju är med.

Edit: såg inte Mickes kommentar :slight_smile:

Jag ska försöka vara tydligare med vad jag menar.
Jag tror inte Lidl kommer ha matter-logon på förpackningen. Om Lidls (eller andra rebrandade) produkter går in eller inte tror jag inte handlar om att de aktivt vill vara med i matter eller inte, deras intentioner är inte att göra ett bra smarta hem utan snarare att släppa ”smarta produkter” för att de vet att det säljer. Lite som resten av deras produkter. De säljer billigt och ibland bra.
Och som många skriver, om Tuya fixar matter så kommer Lidl ha matter.

1 gillning

Ni borde lägga upp en tävling… Hur många gånger säger @Esse homepod istället för Airpods I avsnittet. Rätt svar vinner någonting kul!

2 gillningar

Till hans försvar så sa han ”varje gång jag säger Homepod så menar jag airpods” :joy:

1 gillning

Klassisk brasklapp :joy:

1 gillning

Det hörde jag också, men ändå… var ju minst 250604320 gånger han sa fel! :joy:

Tillräckligt många gånger för att jag skulle ge upp med att rätta honom.

1 gillning

Nä, jag fick ju göra det åt dig!

Hörde att Thor berättade att han kör två HomePod mini som tv högtalare och kände att det där vill jag oxå göra till ungarnas tvrum.

Grejen är den att Philips Tvn inte har AirPlay 2. Googlar man så ser jag på reddit att visa kör AirPlay ändå på Philips via en app på tvn. Fast står bara att det ger AirPlay 1.

Vad tror ni, skulle HomePod mini funka via Airplay 1?

Tveksamt. Sedan var det nog två vanliga HomePods Thor hade kopplade till sin TV.

Jag kör två vanliga HomePods till en av tv-apparaterna.
Jag har testat att köra Homepod mini till sovrumsTVn och då har jag kört det via AppleTV.
Sen delade jag upp dem och satte en i köket och en badrummet.

Vist skulle man kunna skaffa en AppleTV fast det skulle inte ge ljud till Xboxen och Switchen då Apple bara tänker på dig själva. Går ju inte att koppla in nått till AppleTVn

Köper två HomePod mini så får jag se om de går att få igång mot tvn, annars gör jag som dig och placerar ut de någon annan stans. Ljudet ska ju vara riktigt bra.
Vem vet, kan komma nya coola funktioner på wwdc om några veckor.

1 gillning

Jag är imponerad över att du orkade lägga in det. Tror det var 1% som var rätt :grin: