Teknikveckan Podcast: Hon

Från sajten:
image

Dagens avsnitt bjuder på överraskningar och fakta om betaltjänsten Swish.

Är Esse kär i sin digitala PT eller har han bara förstått storheten i användningen av Apple Watch? Vi diskuterar också huruvida Swish var en gamechanger. Hur det fungerar och hur framtidens betalning ska se ut i Europa.

BONUSMATERIAL

SÅ LYSSNAR DU

Vi vill sända ett stort TACK till alla våra Patreons! Tack för att ni möjliggör vårt arbete!
Med Teknikveckan+ får du en reklamfri upplevelse samt ta del av de längre helgavsnitten som gästas av personer vi ser upp till i teknikvärlden och undervisar oss i deras specifika område.

Nu är Patreon tillgänglig i Svenska kronor.

För att lyssna på helgavsnitten behöver du registrera dig som Teknikveckan+ på Patreon.

Teknikveck­an hittar du på Acast, Spo­ti­fy, Apple Pod­cast­er, Google Pod­cast med flera ställen.

FÖLJ OSS

Du kan också följa oss på sociala plattformar:

Stort tack!

Med vänliga hälsningar
Peter, Thor och såklart, ljudtekniker Dennis Klarin.

Aldrig fått massa steg när jag kör bil. Mycket märkligt. :man_shrugging:

1 gillning

Du måste skaffa en sådan bil som de har i ”The Flintstones”.

1 gillning

Vem har inte bott på Dan-Hostel.

1 gillning

@esse. Du behöver inte mottagning för att betala med Apple Pay.

Händer absolut ingenting utan.

Har betalat med Apple Pay på klocka innan de fick mobiluppkoppling (och lämnat mobilen hemma).

Märkligt då funkat fint för mig när jag testat det både på telefonen och klockan.
Egentligen ingen skillnad att blippa klockan eller ett vanligt kort.

Har klockan kontakt med mobilen när det sker?

Nej.

Får prova igen!

Det behövs ingen uppkoppling :slight_smile: Har betalat med Apple Pay på flygplan flera ggr :slight_smile:

Sluta hata. Jag har en ny tes, halvtaskig uppkoppling har den problem med. Minns en gång när jag skulle betala med ApplePay på mobilen i Coop som låg under kontoret. Förstod inte varför det inte fungerade. Men kommer ihåg nu att jag kopplade bort wifit och sedan fungerade det!

2 gillningar

Var samma problem med kortbetalningar i Norge som det var i Danmark. Norge har sitt eget kortsystem som heter BankAxept och tidigare var det ett fåtal butiker som tog Visa och ingen tog Mastercard. Nu har det blivit bättre men man var väldigt sen med blip pga av BankAxept.

Swish använder Bankgirots realtidsbetalningar för att skicka pengarna direkt. Så de tar en annan väg än de traditionella banköverföringarna. Därför går pengarna direkt från ett konto till ett annat. @Esse

Sååå, antingen hade jag fel, eller så var det Bankgirots realtidssystem som jag pratade om. Får gräva djupare i detta :slight_smile:

Du har fel denna gång, den sköter all kommunikation via NFC och det krävs inte mottagning, antingen via 4/5G eller WiFi. Du kan även betala med din Apple Watch när den inte längre har kontakt med din iPhone (även modellen utan cellular):

Det du beskrev låt inte särskilt realtid och skulle inte heller kräva någon ny infrastruktur. :slightly_smiling_face:

Saknar Niklas ”Skuggsaldo” Jeppsson här i bubblan.

1 gillning