Teknikveckan frågar – vilka är dina favoritappar till Mac?

Denna?

1 gillning

Jag tycker att Spotlight var bättre för typ 10 år sedan jmf. m. idag. Förr var det fokus på egna datorn utan att alls blanda in internet. Då kunde man direkt få upp sökvägen utan att gå in i Finder, man kunde sköta filkopiering, etc - det kan inte jag göra längre.

1 gillning

Jag vet inte. Har använt Launchbar länge och där kan jag göra så mycket jag inte vill vara utan.

1 gillning

Förutom tunga program (Office, Adobe CC, o. dyl.) så brukar jag alltid sedan åratal landa i ett enda tillägg: Itsycal. Gratis och helintegrerad med kalendern.

Xtrafinder som får tillbaks taggar som de en gång var med färger som syns, fast lite bättre + lite annat smått o gott. Dock lite jobbig att installera på senare MacOs då man måste sänka säkerhetsinställningarna. Hur många gånger har man inte skrivit in "csrutil disable"…

Det första som installeras är det lite tråkiga och nödvändiga, Office, Adobe CC, några browsers, Slack och VPN.

I kategorin småappar/tillägg gillar jag:
Paste för en bättre clipboard:

Tasks för enkla checklistor:

Telegram för det är den message-plattformen familjen använder (ja, jag vet att den suger i jämförelse med Signal):

Raindrop för att hantera bokmärken:

Calibre för e-böcker:

Åh Paste lät riktigt nice, den ska jag ladda ned, tack!

Edit:

Bläää prenumerationsbaserad =(

1 gillning

Känns som behoven var större tidigare, då körde man de där NTFS-extensionsen, typ Tuxera och NTFS-3G eller något sånt? Kör något zip program som hette typ Keka.

Jag kör idag typ bara Firefox, Bitwarden, Wipr2, appcleaner, VSCode, Termius och Smultron är vad jag kan komma på här och nu :sweat_smile:
Men jag sitter ju sällan på Macn.

Inte jag heller, stolar är bra mycket bekvämare!

Hittar ut själv!

1 gillning

BetterTouchTool

Iterm2

KeepingYouAwake

HomeBrew

Den sista där kan du köra med ett enkelt terminalkommando =)

1 gillning

Scrivener. Tveklöst. Använder det i princip varje dag. Perfekt för att skriva längre saker (typ böcker). Nyttjar antagligen bara en liten del av funktionerna, men programmet kör åttor runt exempelvis Word i många avseenden. Finns för OSX, Win och IOS. Jag kör bara för OSX och har inte testat de andra versionerna. Bonus är att det är en licens du köper och sedan äger. Inga subscriptions, inget jidder.

Utöver det så är rsync (kommer med OSX och hanteras via terminalen) helt oumbärligt för att kunna ta backuper. Det fiffiga är att den tar en backup även från filer som ligger i icloud och bekräftar att det är den nedladdade versionen som backas (inte bara länken mot icloudkopian och gäller även skumma mappar som ”numbers”, ”pages”, mm.). Jag kör ett script med väl valda mappar som skjuts mot en extern disk.

2 gillningar

Vet, men den har lite inställningar som att kolla batterinivå och likande som jag gillar :slight_smile: Sen brukar jag inte köra på i all framtid, man kan välja vad man vill ha som default-awake-tid eller va man ska kalla det.
Gissar att allt sånt går i terminal cli caffine, men pallar inte ändra mig :rofl:

1 gillning

mm! Magnet har mer funktioner än mac OS 15s inbyggda, så jag kör också vidare med den. Fungerat bra i många år

Varför VSCode och Smultron?

Utan att provat smultron, så gissar jag att de kompletterar varandra bra.

Jag körde smultron först, tycker det brukar kunna vara bra att ha ibland, men använder mest vscode till typ HA och för att sköta min server :slight_smile:

Om någon är bra på det, så får de gärna förklara vad jag behöver göra för att kunna radera filer direkt i vscode på servern, nu måste jag lösa det i terminalen för vscode saknar behörighet typ… jag är ute på okända domäner :sweat_smile:

Affinity Designer
Affinity Photo
Affinity Publisher

Figma
ColorSlurp
ON1 Photo MAX
Apples Photo

DaVinci Resolve
Apple Final Cut Pro
Apple Logic Pro

VSCode
Wordpress
Webflow

Apple Notes

Magnet
Wipr2

Zwift

Så får man vardagen att går runt :star_struck:

1 gillning

En vettig VM för att köra Windows på Mac.

2 gillningar

CrossOver verkar intressant.

Eller Wine. gratis, men lät som det var krångligt att få in...

Har du en Mac i varukorgen nu?