Teknikveckan frågar – vad ska du göra i sommar?

Från sajten:
image

Sommaren är äntligen här och många går på semester nu och vissa trivs bäst i Sverige medans andra älskar att besöka nya platser runt om i världen.

Sommarvärmen försvann lika snabbt som den kom och det är nog många som börjar snegla på en utlandsresa så man kan ligga och jäsa i en solstol med något kallt i glaset och få sig en härlig bränna. Har du några storslagna planer för semestern, ska du till något spännande resmål eller blir det att bara vara hemma och ladda batterierna?

Glöm inte flugsmällan när du spelar beachvolley på stranden i sommar.

Vi på redaktionen drar ned på tempot lite nu under sommaren och även podden tar sig en liten paus så vi kan ladda batterierna inför en spännande teknikhöst. Skriv gärna en kommentar om vad dina planer för sommaren är, och nu håller vi alla tummarna att sommarvärmen kommer tillbaka så vi kan klaga på hur varmt det är på det där klassiska sättet som bara svenskar kan.

Tycker du att det är skönt med nuvarande "sommarvärme"?

• Ja det är fantastiskt skönt, hatar att svettas
  • Nej jag vill ha det varmt varje dag!
  • Spelar ingen roll, gillar inte att vara utomhus
0 röster

Om jag det visst. Jag har den lyckliga omständigheten att ha tre veckor helt oplanerat framför mig. Hustrun jobbar, Teslan står på laddning och... jag vet inte vad det blir..:sweat_smile:. Ganska härligt faktiskt. Kanske åker till en Boardershop? Eller Normandie? Kanske Nordkap? Eller så blir det korta dagsutflykter blandat med att besöka vänner och bekanta. Ska bara bli hyfsat fri från min förkylning bara.

3 gillningar

Dröm! Måste dit snart, utan barn :smiley:

Jobbar i sommar som vanligt, har några resor planerade under de sista 4 månaderna av året.

3 gillningar

Där var jag 2019 när det var 75 års jubileum av D-day. Skulle gärna åka tillbaka dit!

2 gillningar

Har redan avverkat 3 av 5 semesterveckor och har nu bara ångest över den bedrövliga 10-dagarsprognosen.

Avverkat en av fem veckor och drar till Gotland på måndag och vädret ser inte kul ut alls =(

Jag jobbar två veckor till, sen blir det två veckor semester, ville inte ta ut mer semester just nu iom att jag bytte jobb. Det blir först en resa till Hamburg, sen en resa till Berlin, båda resorna med elbil :ok_hand:

2 gillningar

Första veckan på semestern är avklarad och det blev ett besök till Kolmården och sedan övernattning hos ljudtekniker Dennis Klarin. Var hemma en dag och sedan hoppade vi in i bilen igen och begav oss till vänner i trosa. Nu är vi hemma igen och tvättar och packar för att sedan dra till Gotland.

Sen har jag två veckor hemma med barnen själv och det blir en resa till Tjällmo men sen ska jag försöka underhålla dem på något vis.

Själv börjar jag jobba igen på måndag efter 2,5 vecka i Stockholm och Höga Kusten. Har haft perfekt väder hela semestern förutom när vi kom tillbaka till Göteborg i torsdags med regn.:sweat_smile::joy:
Skall vara ledig några dagar till v.32 för en festivaltripp till Köpenhamn. Sparar resten av semesterdagarna för resa i december.

4 gillningar

Har börjat ett nytt program i Norge så tänkte utforska norge lite på helgena och börja använda de hundratals frinätter man har samlat på sig på bestwestern

Står och tittar på ett vattenfall.

7 gillningar

Två veckor semester av tre avklarat, Gotland och Åland hitintills. Åker till stugan i Finland söndag kväll och äter lördag sedan jobb från och med måndag. Dagarna springer tyvärr iväg snabbt.
Vädret kan jag absolut inte klaga på, speciellt då.vi besökte Gotland.

4 gillningar

Skulle vilja åka dit med sonen. Tror det är både lärorikt och spännande. Men det är längre än vad man tror när man börjar räkna på det, ca 200 mil enkel resa. Vet inte om jag "orkar" 500 mil fram och tillbaka + körning på plats som en spontanresa.

Vi och två familjer till gjorde en resa i Frankrike och Belgien och kollade på olika platser kopplade till första världskriget för ca 20 år sedan med Verdun som huvudmål. Vi hade Peter Englunds bok, "Brev från nollpunkten" på CD, som vi lyssnade på i bilen. Det var både intressant och lärorikt. Sedan är jag inte en sådan som deppar ihop utan vi hade sjukt trevligt på olika ställen som vi sov över på. Små franska och belgiska byar. Mat, vin och planering för nästa dag. Dottern var dock för ung för att få nytta av besöken. Hon var ca 6 tror jag.

2 gillningar

Hur ser resan ut? Alltså åker du färja eller via Danmark?

Ni som kan det här, är det någon skillnad på de olika bordershop som finns? Om vi ger oss ut i Europa med bilen så tänkte jag stanna en sådan turistfälla..:sunglasses:. Jag har bara varit på den i Puttgarden. men visst finns det Bordershop om man åker via Jylland? Är de lika bra som den i Puttgarden?

Det blir Öresundsbron sedan färja mellan Rödby-Puttgarten. Ska du åka bron kan du ju använda mitt bropass om du vill, blir billigare så, men vi tar det i PM isåfall.

1 gillning

Puttgarden är väl den största och fokuserar inte bara på alkohol. Rostock t e x är betydligt mindre men har ändå ett bra alkoholsortiment för det är väl det som är intressant. Så jag gissar att det funkar bar med vilken som.

1 gillning

Jag antar att de kan kolla detta om de vill?

bild

Var på Puttgarden denna sommar och på Calle vid Kruså förra sommaren. Båda ger lite lätt Ullaredkänsla, men med alkohol i fokus.