Dyr el, dyr bränsle och dyr mat har gjort att hemelektronikens försäljning har tappat rejält.
När pandemin tvingade oss att hålla oss innanför dörrarna så köpte vi på oss en hel del prylar men den tiden är numera förbi. Enligt senaste data från ElektronikBranschen så har nästan samtliga kategorier tappat rejält jämfört med förra året. Datorer, kameror och surfplattor har sålts sämst medans både tv-apparater över 65 tum och audio har lyckats öka en aning.
Bild: ElektronikBranschen
”Att regeringen i det här svåra ekonomiska läget väljer att höja elektronikskatten med upp till 500 kronor per produkt för konsumenterna är obegripligt. Det påverkar särskilt hushåll som har mindre pengar att röra sig med, vilket är många idag.” säger Pernilla Enebrink, vd för ElektronikBranschen.
Visst har ekonomin en betydelse, men även hur mognadsgraden av en produkt är. Datorer eller PC hade sin topp 2011. Sen har det stadigt sjunkit. Gissar att mobiltelefonen får sin topp på samma sätt fast det blev några år senare. Folk uppgraderar mer sällan, det är inga dramatiska nyheter utan mindre förbättringar varje år numera.
Så suget att byta blir mindre.
Telefoner tror jag verkligen passerat toppen nu, händer i stort sett inget från modell till modell. Minns när polyfona ringsignaler var värsta lyftet, eller när man fick färgskärm hur snyggt det blev då. Sen kunde man få en telefon med kamera, vilken jävla grej!
Hur mycket läste om HTC Cruise, en telefon med GPS fan va jag behövde den.
Det var länge sedan som jag slutade att se telefoner som telefoner...
Det är den kamera som jag alltid har med mig och det är mycket kameraförbättringarna som driver utvecklingen just nu (som jag ser det) och som gör att jag hela tiden uppgraderar
För mig är det en kombination av kostnad och utveckling. Jag skulle fortfarande älska att ha en ny iPhone varje år. Men förändringarna är för små för att motivera kostnaden.
Är väl ändå inte så säker på deras framtid inom det mobila. De säljer mest online med väldigt låga marknadsandelar. De borde få med sig någon eller några telefonoperatörer för sina mobiler. Då skulle märket bli mer synligt.