Teknikföretagen har bestämt att vi ska leva som i en Spielberg-film

Från sajten:
image

Vi ser ut att vara på väg mot en framtid där vi lever som i filmen ”Ready Player One”.

Apple presenterade deras Vision Pro i måndags som är en väldigt personlig enhet där vi blandar virtuell verklighet med den riktiga verkligheten. Kort och gott ville Apple visa oss att den kommer att användas till både nöje och arbete. Vi fick nästan intrycket att det är tänkt att vi ska ha en Vision Pro på ansiktet under all vår vakna tid. Om du mot förmodan råkar ha en livs levande människa bredvid dig så visas dina ögon i headsetet och du får signaler om att du inte är ensam.

Meta med Mark Zuckerberg har länge helt öppet strävat mot ett framtida Metaverse som tar upp all vår tid. Men är det ens något som visar att det är dit vi vill gå? Smartphones är väl svaret på den frågan kanske. Vi sitter som klistrade i den och swipear oss igenom bilder, videos och andra korta underhållningssegment bortom verkliga livet. Men den åker också ner i fickan lika fort när vi har annat för oss. Sedan att vi får avundas grannens liv när den tar en bild på fötterna på någon strand i ett exotiskt land eller när vi själva är stolta över något och kan posta en bild på sociala medier. Hur skulle det här fungera i ett framtida Metaverse? När alla kan åka till ett grandiost men virtuellt paradis kanske. Pengar skulle säkert göra skillnad på upplevelser i den verkligheten också. Men det skulle ju ändå inte vara på riktigt, riktigt.

I Steven Spielbergs film ”Ready Player One” har människan flytt från en deprimerande verklighet till en virtuell verklighet där människor spenderar pengarna och försöker bli bäst på olika saker för att utmärka sig som individ. Det känns som att det är dit som teknikföretagen vill få oss fast vi själva visar ganska lite intresse för att jaga det. VR-headsets har blivit väldigt mycket bättre senaste åren och har lyckats komma ner i humana priser. Det har ju så klart lett till en växande trend att konsumenter faktiskt köper VR-headsets. Analytiker tror att 23 miljoner arbetstillfällen kommer att finnas till 2030 där det används någon form av AR- eller VR-utrustning. Men det intressanta hade varit att se faktisk tid som konsumenter spenderar i deras virtuella världar med headsets just nu.

Jag kan bara tala för min Meta Quest 2 eller första generations PS VR som båda har spenderat majoriteten av mitt ägarskap i ett skåp. Det känns bara som en plattform som teknikföretagen vill tvinga på oss trots att indikationer saknas att vi faktiskt vill leva i en sådan virtuell verklighet. Men jag kan så klart ha fel. När dessa headsets väl har skalats ned till ett par klassiska glasögon och jobben tvingar oss dit så kanske ”Ready Player One” blir vår nya verklighet, eller vad tror ni?

1 gillning

Var någon som tog upp det att i Vision Pro så är du i din vanliga miljö så det känns bättre jämfört med de andra som har mer ”cartoon” virtuella miljöer.