Technics firar att skivspelaren SL-1200 fyller 50 år

Från sajten:
image

Den klassiska skivspelaren tillika alla vinylhipsters våta dröm, Technics SL-1200 firar 50 år och ha-begäret ökade nyss en smula.

Det var hela 50 år sedan Technics lanserade den klassiska skivspelaren som DJs använt sig av ända sedan 1972. SL-1200 är en direktdriven skivspelare som är mer precis och snabbare än en remdriven. Tillsammans med den högpresterande och exakta tonarm har den blivit kultförklarad.

SL-1200M7L är den senaste i SL-1200 serien, som har förbättrats under åren. Denna har digital teknik för att kontrollera motorns hastighet och kontinuitet. Samma kontroll som appliceras i Blu-ray-spelare. Det gör det möjligt att exakt ställa in moment- och bromshastighet efter eget tycke. Vi kan också välja att snurra våra skivor i 33-1/3 varv, 45 varv och 78 varv per minut. Samt en uppdaterad nålbelysning med modern LED-teknik.

Technics SL-1200M7L Limited Edition för 50-årsjubileumet kommer i sju olika läckra färger och levereras med Technics-dekal, en kontrollvinyldekal i samma färg som själva skivspelaren och en antistatmatta med Technics-logotypen i guld. Samtliga har en guldfärgad tonarm med det välkända precisionen och ligger stilla trots intensiv scratchning.

Prislappen ligger på 12 495 kronor och finns nu att beställa hos flera återförsäljare.

Vilken färg väljer ni?

Via: Technics.

2 gillningar

Bra pris ändå!

Detta är ju en riktig klassiker som håller hur länge som helst. Min här hemma börjar närma sig 35 år och snurrar fortfarande lika bra. :heart_eyes:

7 gillningar

Nu så här några år efter ångrar jag att jag sålde min andra men dyker upp på Blocket ganska ofta för 6-8 tusen beroende på skick.

Optonica jag köpte i gymnasieålder för 40 år sedan

6 gillningar

Mina 1210 är nog runt 35 år också, nån droppe olja på lagren per år som service gör susen.

2 gillningar