Har en grej som legat över mig en längre tid (några år😅) men som inte blivit av.
Där fjärrvärmen och andra liknande grejer kommer in i huset har vi ett litet skåp och för några år sedan hade vi en vatten läcka där.
Då blev vi rekommenderade att täta nere vid golvet för att förhindra framtida olyckor.
Så nu tänkte jag att det är dags och funderar över hur man gör detta bäst och smidigt. Det är alltså mot träplanket och mot dörren jag tänkt sätta någon slags tätning eller gummilist för att förhindra vatten från att sprida sig om det skulle börja läcka ordentligt. Det finns ju en brunn för avrinning men det hjälpte ju inte helt och hållet förra gången.
Om det börjar läcka mycket vatten och brunnen inte hinner svälja allt vatten tänkte jag täta runt om nere vid betongen mot alla väggar där det sitter masonit/trä skivor.
Är det skarven mellan OSB skivan och och betongen så duger det väl med vanlig sanitets silikon. Men om skivan blir våt så suger den väl till sig vattnet? Det borde finnas någon typ av plastfärg som håller tätt mot skivan. Men det är tveksamt om det finns i lila.
Nu är det en glipa mellan betongen och OSB där vatten kan rinna in i huset som köket och tvättstugan.
En idé är att hitta någon gummilist som är några centimeter hög runt om. Typ som man sett i vissa badrum vid duschen för att inte vatten skall rinna iväg.
Känns lite som det var dumt att köra OSB där, vatten och OSB är lite för bra kompisar.
Jag tänker lite som Rolexjocke, fast jag hade nog kört på något trevligare som Tec7 eller MS-polymer, silikon är så kladdigt och går inte måla
Men en tanke är kanske att applicera någon form av rollbart tätskikt på OSBn, för att undvika att de suger i sig vatten vid eventuellt läckage. Men det kanske är att överarbeta det hela också.