Tankar om flexibelt arbete (hemma/kontor)

Man kan absolut diskutera karensavdrag då det blir så tydligt olika för olika grupper. Men vad är rättvisa? Ska alla ha det exakt lika? Hur ska vi hantera att många tjänstemän har arbetsuppgifter som inte blir gjorde när de är sjuka eller vabbar? Hur ska vi se på att många tjänstemän har arbetsuppgifter som de faktiskt utför under en ledig lucka på kvällen?

3 gillningar

Samma här, vill också sitta på plats men det är ändå ett krav att ha friheten när livet kräver den! :slight_smile:

För övrigt jobbar jag nog mer effektivt hemma, är jag på plats blir det mer hjälpa och diskutera problem med kollegorna, speciellt de lite färskare. Hemma tar jag knappt rast, äter vid skrivbordet och går en runda med hunden bara. :slight_smile:

Är det stressigt med en leverans kan jag sitta hemma för att kunna fokusera 110 % på mitt.

3 gillningar

Det intressanta med diskussionen här är ju att mitt inlägg om Volvo handlade om att det finns en orättvisa mellan dom som inte kan och inte kan jobba hemifrån. Det handlar om kronor och ören.
Anledningen till att vi alla jobbar är ju pengar.

Diskussionen om det är effektivt eller inte är för mig helt ointressant. Lyxproblem i det stora hela.

Jag har själv en fru som senaste dagarna tillbringat flera dagar/timmar på vårdcentralen och sjukhuset med dottern för att utreda varför hennes tillstånd är som det är. Frun har kunnat tillbringa all denna tid utan att förlora en enda krona.
Skulle jag gjort detta skulle jag förlorat tusenlappar i förlorad arbetsinkomst.
Så det är väl bra att dessa möjligheter finns men när diskussionen om hur effektiva alla när dom jobbar hemma då himlar jag bara med ögonen.:roll_eyes:

2 gillningar

Ja, det kan säkert ligga något i det – samtidigt är det enda man kan påverka det som ligger framför oss.

Generellt sett är stödet för distansarbete starkt bland svenska arbetstagare, särskilt hos tjänstemän och i storstäder. Enligt undersökningar (visserligen lite äldre och i spåret av pandemin) vill nio av tio fortsätta arbeta delvis på distans, eftersom det upplevs gynna både arbetsliv och privatliv. Men det är viktigt att understryka att majoriteten inte pratar om heltid hemma, utan om hybridlösningar på ca 2-3 dagar i veckan.

Det finns tydliga indikationer på att skärpta närvarokrav får fler att överväga att byta jobb, men jag har inte hittat statistik som visar att detta verkligen sker i större utsträckning. Trenden är dock tydlig, och det blir intressant att följa hur det utvecklas framöver. Volvo är långt ifrån ensamma om denna strategi.

Ur ett rent personligt perspektiv kan det vara lätt att snabbt "välja sida", speciellt om man själv föredrar hemarbete. Men tittar man bredare, från ett företags- och ledningsperspektiv, finns också viktiga faktorer som företagskultur, arbetsmiljö och hälsa. Det perspektivet är minst lika viktigt, även om man självklart är närmast sina egna preferenser.

Jag är personligen positiv till flexibilitet och ska själv snart byta jobb, där möjligheten att arbeta flexibelt har varit en bidragande faktor, men långt ifrån den viktigaste. För mig handlar det mycket mer om att jobbet är utvecklande och givande. Samtidigt har jag stor respekt för utmaningarna företagsledningar står inför. Jag kan förstå varför man ibland tar obekväma beslut som vissa individer inte uppskattar. Jag har själv varit med och fattat sådana beslut, väl medveten om att ingen är oumbärlig när man ser på helheten.

1 gillning

Och hon jobbar inte i väntrummet, på kvällar eller helger för att komma ikapp arbetstiden hon förlorat?

Nej. Inte direkt.
Hon är så långt upp i heirakin att hon kan deligera det till andra.:sweat_smile:
Tror hon jobbade en timme i söndags.:wink:

Men även om hon skulle behöva jobba dom timmarna på andra timmar på dygnet så förlorar hon inte någon inkomst.
Det är kärnfrågan här.

Kärnfrågan är väl flexibilitet och det finns givetvis stora fördelar med det, men den som är avundsjuk på en fördel ser sällan nackdelarna som det oftast för med sig.

Har man en flexibel tjänst högt upp i hierarkin har man förmodligen svårare att släppa jobbet utanför kl 8-17, jämfört med den som går till jobbet, gör sina åtta timmar, stämplar ut och sedan inte ägnar arbetet en tanke förrän man stämplar in igen nästa dag.

Jag har haft båda typerna av tjänster och ser för- och nackdelar med båda.

Visst är det så och jag har inget emot att folk jobbar hemma och kunna vara flexibel. Det underlättar i vardagen för många.:+1:t3:

2 gillningar

Det här är otäckt däremot.