Tänka på vid omdränering?

Vi måste dränera om vårt hus. Det blir säkert skitdyrt…:roll_eyes:. Men vad ska man tänka på? Håller på att ta in offerter och funderar på om det är något man ska se upp med eller ha extra koll på?

Tänk på att berg och stora stena är “oväntade objekt” och gör att det blir dyrare än offerten.

Även att jag tyckte att det är ganska väntat att stöta på stora stenar när man gräver, men det tyckte inte företaget jag anlitade. =)

2 gillningar

Passa på att byta ev ledningar som går under mark in i huset när ni ändå river där. Typ vatten/avlopp och sånt som går från gatan och in till huset. Så slipper ni gräva två gånger menar jag. Dubbelkolla och trippelkolla var ledningar går så inget viktigt blir avgrävt.

Kan finnas saker under mark som man inte förväntar sig, typ jättestora betongplintar till trappor/altaner om huset är gammalt. Betong var billigt förr i tiden och man tog till i överkant…plus att man slängde ner allt skräp som blev över från bygget när man ändå skulle fylla igen runt grunden. Men beror som sagt på när huset är byggt och hur grunden ser ut.

3 gillningar

Har inte mer att tillägga än att skriv in i avtalet att entreprenören skall upprätta ett avvägningsprotokoll. Sedan om du har källare så kan det vara idé att isolera från utsidan.

1 gillning

Tack för input. Vad är avvägningsprotokoll?@pao

Huset är byggt 1950 och har källare. Det är som att dräneringen ”pajat” på ett ställe, där ett stuprör går ned. Men tänkt att ska man ändå hit och fixa den lilla biten kan det ju vara klokt att ta hela norrgaveln.

Om det aldrig är omdränerat sedan 1950 bör du nog göra hela grunden.

Entreprenören mäter in rören vid givna punkter så att det är fall hela vägen. Bör vara standard nuförtiden