Ta reda på vad jag har under Filer

Mitt iCloud utrymme är nästan fullt och drygt 1 GB tas upp av Filer:

Under Filer är det dock tomt:

Jag har aldrig förstått mig på hur Filer funkar och nu är det inget undantag. Hur kan jag ta reda på vad som tar upp 1 GB?

Kan det vara firmware och backuper?

Tack för svaret men om jag inte var tydlig pratar jag om min iPhone. Har inga problem med filerna på min Mac. :slight_smile:

Ingen tredjeparts-app som synkar mot iCloud? Skulle killgissa att det skulle kunna äta utrymme från Filer.

Denna data kan du som användare inte se.

Det var en intresant idé, katho! :+1:

Men jag vet inte. Jag aktar mig för allt som har med filhantering på iPhone att göra. Just för att jag inte begriper mig på det. Men om någon annan app gör det vet jag inte. Finns det ett sätt att kolla det? :thinking:

Intressant att även om under "Bläddra" finns det inget, har jag just upptäckt att under "Senaste" finns det en del:

Inte jättemycket dock, tiotals bilder och någon video. Ingen aning hur de hamnat dit. Varför syns de inte under "Bläddra"? Ingen storlek indikeras heller. Kan man flytta dem på något sätt till datorn och radera från telefonen?

Under Save to iCloud ser du vad appar som synkar.

Men som sagt, vet inte om dessa skulle synas som Files-urrymme, låter lite knas. Men man vet aldrig.

Ja, jag har två listor av appar som synkas med iCloud:

och

Jag vet inte vad det är för skillnad mellan listorna.

Hur som helst trodde jag att utrymmet för apparna räknades separat. Alltså att de tar upp utrymmet jag ser bredvid dem och inte lägger något ytterligare separat under Filer.

Nu har jag stängt av Filer backup. Men jag vill fortfarande rensa utrymmet under Filer. Undrar hur jag kan göra det. :grimacing:

Det är kanske en fråga till Apples support? :thinking:

Kan du se mer via iCloud på webben?

Du har inget under ”Senaste raderade” i appen Filer? De filerna ligger kvar i iCloud i 30 dagar innan de raderas permanent.

Nej, på iCloud Drive finns inte ens de mystiska bilderna. :man_shrugging:

Det finns tre flikar: Senaste (där ligger tiotals bilder), Delat (tomt) och Bläddra (tomt, vilket är konstigt för att det finns filer under Senaste). Ser inte "senast raderade" mapp någonstans. Men eftersom jag inte använder appen borde det inte finnas något där heller. :thinking:

”Senast raderade” hittar du om du klickar här.

Tack Zob!

Även om Senast raderade mappen är tom men det fanns massor andra mappar som jag kan botanisera i!

Trodde att fliken Bläddra visade allt innehåll men man fick ju klicka på Bläddra igen! :man_facepalming:

Men alla de listade mapparna ligger väl inte i Filer? Jag vet inte hur alla OneDrive mapparna hamnat dit. Använde dem bara på Windows. Och de väger betydligt med än 1 GB.

Bara det som ligger under iCloud Drive som tar lagringsutrymme på iCloud.

Åh, ok. Då är det som förut - inga filer. Har varit i kontakt med Apple support och fick instruktion att uppdatera iOS. Men det hjälpte så klart inte. :unamused:

Jag förstår att du vill veta varför det är som det är men är inte 5GB lite väl i underkant, det är väl inte så många kronor i månaden att steppa upp till 50GB?

Jag tycker tråd-titeln låter väldigt inbjudande till att låta oss undersöka saken :nerd_face::sweat_smile:

1 gillning

Jag kan hålla med om att 5 GB är lite väl i underkant. Men det är snarare en fråga till Apple. De har inte reviderat utrymmet på 14(!) år!

Och 50 GB löser inte problemet. Ska man ha en backup, så ska det vara på hela telefoninnehållet. Vad ska man med 50 GB till? Backa upp de icke existerande filerna under Filer?:thinking:

Jag tänkte mer att ett knippe foton snart fyller upp dessa 5GB men det är ju klart att städar man upp lite och bara sparar på det viktigaste så kanske det räcker med 5GB.