Systembolaget stoppar digitala ID-kort tills vidare

Från sajten:
image

Digitalt ID-kort är förbannat smidigt men nu stoppar Systembolaget dessa då de anser att de inte är tillräckligt säkra.

I ett pressmeddelande meddelar Systembolaget att de inte längre accepterar digitala identifieringsmetoder, då de har stött på förfalskade digitala ID-kort som är svåra att skilja från äkta. Det har inträffat flera incidenter kopplade till detta, och även om de planerar att återinföra möjligheten att använda digitalt ID-kort från BankID, kommer det först ske när kontrollerna kan göras på ett tillräckligt säkert sätt.

Vi förstår att det kan vara besvärligt för kunder som vill handla med digitalt ID-kort från BankID hos oss och det beklagar vi men i nuläget ser vi att det är nödvändigt och vi kommer att återuppta digitalt ID-kort från BankID som identifieringsmöjlighet så snart vi har möjlighet att göra kontrollen på ett tillräckligt säkert sätt, säger Mattias Särmalm, försäljningschef.

Digitalt ID-kort från BankID introducerades i september förra året och vi får se hur BankID kommer agera på Systembolagets beslut. Så tills de har löst detta är det återigen dags att peta ned plånboken i väskan eller fickan och ta med när du handlar på bolaget.

Uppdatering:

BankID kontaktade oss och gav oss följande förtydligande:

“Vi vill förtydliga att Systembolaget har tagit beslut om att sluta kontrollera digitalt ID-kort visuellt och därmed tagit en paus med acceptera digitalt ID-kort från BankID via den visuella kontrollen i butik. Vi hoppas att dem inom snar framtid kommer att kunna skanna QR-koden i digitalt ID-kortet och på så sätt få en stark identifiering i realtid. Det är ett säkert och snabbt att skanna QR-koden och butiken får en verifiering direkt.

Vi rekommenderar alla som framförallt säljer ålderskontrollerade varor att läsa av QR-koden i digitala ID-kortet med en annan BankID-app. Fördelen med ett digitalt ID-kort från BankID är att du som kontrollerar kan få kortet verifierat direkt genom att skanna QR-koden med en annan BankID-app. Du får en snabb och tillförlitlig identifiering i realtid med att skanna QR-koden. Redan idag finns det många handlare/butiker som skannar QR-koden och har integrerat detta i kassa-/butikssystem.

Om kontrollen av digitalt ID-kort sker genom att man skannar QR-koden, så vet man att identifieringen är äkta och att det inte rör sig om en ”fejk-appar” som försöker kopiera utseendet av äkta digitalt ID-kort. Se bifogat material som vi har skickat till handlare och företag:Utbildningsmaterial

Genom tiderna har det alltid funnits falska legitimationer, både fysiska och digitala. Vi har uppmärksammat ett par fall av ”fejk-appar” och BankID tar detta på stort allvar. Vi vidtar kontinuerligt åtgärder för att förhindra förfalskningar samt arbetar tillsammans med brottsförebyggande myndigheter.

För oss på BankID är säkerheten vår ledstjärna och vi utvecklar alltid våra säkerhetslösningar och uppdaterar säkerheten kontinuerligt.

Digitala ID-kort är nytt på den svenska marknaden och vi ser inte att den utvecklingen kommer att stanna. Tvärtom. Idag har 1.6 miljoner svenskar aktiverat sitt digitala ID-kort. För BankID är det av yttersta vikt att företag och handlare känner sig trygga och säkra med att acceptera det digitala ID-kortet och den säkerhet som ID-kortet är uppbyggt på. Därför har vi förtydligat vårt informationsmaterial om hur man skannar QR-koden för att kontrollera giltigheten.”

Källa: Systembolaget

2 gillningar

Ska man läsa in en kritik mot Freja här? Trpkigthur som helst att några knäckt de digitala ID-systemen. Frågan är hur många "falsklegg" som passerar per dag?

Klart Bolaget och andra måste skanna QR koden på det digitala legget för att kontrollera äktheten, har det inte gjort det tidigare?
Låter väldigt naivt att lita på en bild på kundens skärm.

Har jag förstått det rätt att problemet inte är att BankID är osäkert, utan att de egentligen saknar en bra metod att verifiera? Alltså att scanna idt, eftersom det i princip kräver att kassören använder ett personligt BankID?

1 gillning

Skulle vara intressant att veta hur förfalskningarna fungerar. QR-koden ändras ju hela tiden.

Det handlar kanske bara om intern utbildning?

Snart har vi The Orb överallt :wink:

1 gillning

Ja!!! Drog ner appen bums sist The Ord var på tapeten här på Bubblan för att strax efter bli besviken att det inte finns några klot i Sverige där jag kan få mina ögon skannade och uppladdade. Kom igen nu, ge BankID spö med dessa klot!

1 gillning

Enligt pressmeddelandet har de endast gjort visuell kontroll. Det är alltså inte knäckt digitalt.

Detta då vi ser att den visuella kontrollen vi tidigare gjort av digitala ID-kort från BankID inte är tillräckligt säker. …. …. vi kommer att återuppta digitalt ID-kort från BankID som identifieringsmöjlighet så snart vi har möjlighet att göra kontrollen på ett tillräckligt säkert sätt

Hur läser du in det? Tror inte man kunnat använda Freja E-id på systemet än.

Du kan använda Freja som legitimation i mobilen på följande ställen:

ATG, PostNord, DB Schenker, DHL, Kronans Apotek, Direkten, Apoteksgruppen, 7-Eleven, Pressbyrån, Apotek Hjärtat, Capio, Stadium, Kjell & Company.
https://frejaeid.com/identifiera-dig-med-freja/

Stort steg bakåt i utvecklingen. En annan får ju trots mina dryga 32 år, nästan varje gång visa legitimation på bolaget. Nu brukar körkortet ligga kvar i bilen, har funkat klockrent med BankID legitimation. Jobbigt att behöva släpa med sig kortet igen.

BankID hade sett vår artikel och bad om ett förtydligande från deras sida och nu ligger det i artikeln.

2 gillningar

Jag tänker att sätt upp en QR läste vid kassan likt de som bussarna har. Kunden skannar sitt BankID leg, då ska samma bild dyka upp på kassörens skärm som kundens mobil. Enkelt i mitt huvud?

Jag tror inte att e-legutfärdarna (BankID etc) skulle tillåta att foto eller andra personuppgifter förs över till ett annat system på det sättet, inte ens tillfälligt. Skanna QR-kod eller verifiera på annat sätt utan att personlig info förs över borde vara fullt tillräckligt.

Med digitala körkort slipper man resan till Rumänien.

2 gillningar

Jag har alltid trott att de tog även Freja.

Nej, de har aldrig tagit Freja. Jag har varit på min fru som jobbar på bolaget så jag har koll :slight_smile:

Jag har till och med frågat Kundtjänst.

1 gillning

Må vara om det är enkelt, vad kostar det att införa i alla kassor i alla butiker?

Shoppade lite idag och när jag stod och packade ihop flarrorna efter att jag hade betalat så överhörde jag nästa kund och kassörskan. Hon håvade fram sitt digitala ID och kassörskan sa att det där funkar inte längre. Kvinnan var utan tvivel 30-35 år och hade en unge under armen. Hon blev nekad att köpa och var inte nöjd. Det fanns inte heller någon info när man gick in i butiken vilket jag tycker de iaf kan sätta upp.

2 gillningar

Sånt har man ju växt ifrån. :joy::joy:

2 gillningar

Ännu en anledning att ha med sig ett id kort.

Visst fan det är ju stort och tungt. :joy::joy:

1 gillning

Även efter 40 har jag fått visa legitimation nästan varje gång på bolaget, även om det börjat bli lite mindre frekvent de senaste åren (är 43). Många ser det som en komplimang att bli tillfrågad. Jag blir det så ofta att jag nästan blir irriterad att de frågar, inte fan ser jag ut som att jag är under 20?

Men jag får väl glädjas så länge det varar ändå. :sweat_smile:

4 gillningar