Systembolaget i Uppsala testar självutcheckning

Från sajten:
image

Systembolaget har testat självutcheckning i en av deras butiker i Stockholm samt i Örebro och nu expanderar de och startar även med samma system i Uppsala.

Om du besöker Systembolaget på Torsplan i Stockholm eller på Kungsgatan i Örebro så kan du istället för att stå i kassan och vänta på din tur istället checka ut dina drycker själv. Precis som vi är vana vid i mataffären så fungerar det som så att du scannar det du har köpt, väljer om du vill köpa till en eller flera påsar och sedan betalar du. Testet har enligt Systembolaget varit uppskattat av både kunder och medarbetare och nu kommer Systembolaget Dragarbunn i Uppsala börja med samma sak.

Nu kanske många tänker att det kanske går att köpa sprit på bolaget även om man är under 20 år men vid varje utcheckningsstation finns kontrollanter som utför ID-kontroller på alla som ser ut att vara under 25. Testet kommer att fortsätta fram till maj 2023 och därefter kommer beslut tas om nästa steg.

Via pressmeddelande

3 gillningar

Jag gillar verkligen det här!
Ett problem jag haft i Örebro är att hitta papperspåsarna, ligger bara plast under bordet man packar på , men när jag var där förra veckan såg jag papperspåsarna hänga vid en plats men då var det för sent för jag hade precis blippat kortet :disappointed: menmen det ger ju en anledning att gå tillbaka :grin:
Visste inte att det här var unikt i Örebro och Stockholm hittills , trodde det hade börjat rullats ut på många fler ställen

1 gillning

Jag trodde det var någon form av bar de hade startat..:sunglasses:

Dom är nära , men nog ändå väldigt långt ifrån det i Ölstudion i Nordstan, Göteborg.
Där kan dom tappa upp alkohol fri öl i glasflaska du kan dricka efter du betalat och lämnat butiken, dom har även kyld öl, med alkohol, till försäljing. Perfekt första stopp när man kommer med tåget till göteborg :slight_smile:

2 gillningar

Jag väntar otåligt på Spritstudion.:hugs:

1 gillning

Ingen som vill tillbaka till då man tog en lapp sen gick fram till en lucka och sa 10 st Pripps fat och 2 kir och betalade man med kontanter.

Och vid midsommar så sålde ungarna kölappar med bra placering långt fram i kön.

3 gillningar

På riktigt alltså? Det finns rättsutredningar som visar på att det bryter mot EU-reglerna. Mig veterligt är de reglerna inte ändrade. Men man kan ju alltid skriva en ny rättsutredning..:sunglasses:

För att vara petig så ansågs det inte tillåtet att kyla vissa varor medan andra fick stå och svettas. Som djur. Likabehandlingen av varor slog kundperspektivet. Det handlade inte om att minska alkoholkonsumtionen som jag vet att vissa trodde vid den tiden jag hade mina fingrar i den syltburken. Eller ölburken..:beer:

1 gillning

Eller då det inte ens var en lapp utan man fick stå i en kö.

Det är öl som måste förvaras svalt för hållbarhets skull. Kanske det ger en väg runt eu-reglerna?

Fast man kunde panta ölflaskor och få cash rakt i handen, bara att ta ett varv in igen och fylla på.

1 gillning

Det gör ju i alla fall att man har ett starkt argument. Skulle tro att det räcker. För Bolagets skull kan det vara smart att se till att man då har minst en leverantör av sådan öl från annat land än Sverige. Det kommissionen(och ev. EU-domstolen) skulle titta på i första hand är om det förekommer diskriminering av motsvarande dryck från andra länder. Om man diskriminerar mellan inhemska drycker är EU mindre intresserad av, det ska medlemsstaternas rättssystem klara av. Om nu inte EU-rätten på det här området har förändrats. EU-domstolen har ju haft en lång period av expansion bakom sig(jämför med HD i USA där man nu efter Trumps utnämningar är inne på minimering, det staten inte behöver besluta, ska staten inte heller besluta om. Typ abort) vilket gör att man bör alltid kolla senaste domarna vilket jag inte har gjort på flera år.