Systematik i när en extern skärm väcks?

Jag har en laptop som ansluts till extern skärm via docka både på jobb och hemma. Finns det någon systematik i när en laptoppen väcker externa skärmarna? Jag tycket att det verkar helt slumpvis. Om jag rycker ut sladden från laptoppen och sedan sätter i den igen tycker att ibland hoppar externa skärmen igång direkt, ibland får jag trycka på en tangent och ibland får jag öppna laptoppen och trycka på on-knappen.

PC eller Mac?

PC. Är vad jag har.

Hur har du inställningarna för strömsparläge?

Shut down, sleep, or hibernate your PC (microsoft.com)

Så här ser det ut:

Börjar ana något… Beroende på hur dessa saker slår till så är datorn i olika lägen… Det gör att den startar den externa skärmen baserat på i vilket läge den hamnat… typ?

Har den inställd att vid batteridrift stängs datorn aldrig av men skärmen efter 30min

1 gillning

Är datorn i clam shell mode när du ansluter skärmen?

1 gillning

Jag har aldrig hört talas om ”clam shell mode”. Försökte googla lite snabbt men kanske går snabbare att fråga här, vad är det?

Stängd. :slight_smile:

2 gillningar

Med stöd av @katho så svarar jag ja…:smiley: Den är stängd.

när man har skägg och dricker öl så säger man inte saker som: är laptop locket stängt…
…Clamshell mode… lär vi vi använda fom nu…

Ok :slight_smile:
Att det beter sig olika vid olika tillfällen när du kopplar in en skärm i det läget beror på om det bara skärmen som är strömsparläge eller om det är hela datorn som är i strömsparläge. Kan även vara så att datorn har gått i dvala. Tippar att det är vad som har skett när du måste öppna laptopen och trycka på on-knappen.

Ska experimentera med batterisparfunktionen. Känns som jag är 100 ggr närmare en lösning på ett irriterande problem nu än i morse…:smiley: