Switch eller switch?

Då pratar vi en helt annan prisklass :slight_smile:

För att inte tala om värmeutvecklingen för Ubiquiti:s switchar. Jag bytte en unifi-switch mot en netgear GS108E (som har stöd för VLAN) just p.g.a. värmeutvecklingen. Har bara en AP (AC lite) så den medföljande injektorn duger fint.

Vad tror vi om router till fibern?

Idag står det en comhem-historia som jag inte litar på - framförallt ethernet har börjat strula.

Trådlösa nätverket kommer Netgear Orbi ta hand om, ethernet kommer delas ut via ovanstående inköp.

Skall jag låta Orbi-enhetrna stå för det eller kanske koppla in min AirPort Extreme (men stänga av den trådlösa delen?)

Skaffa Ubiquiti. Rekommenderar en USG samt några ac-pro.

Det du redan har kan du donera. :wink:

Jag inser storheten i Ubiquiti men vi pratar radhus på 90 kvadrat :slight_smile:

Köp en Unifi Dream Machine så får du allt i ett.

https://www.webhallen.com/se/product/310057-UniFi-Dream-Machine-Dual-Band-802-11ac-4x4-Wave-2-AP

1 gillning

Inga problem ! :slight_smile: Vill du ha stabila prylar är det ubiquiti som gäller. Jag har 120kvm och kör en USG3P samt två poe switchar och två ac-pro.

Om du vill ha underhållsfritt så skaffa Ubiquiti. Gillar du felsökning skaffa Netgear.

Vad är totalkostnaden för det?

bild

I morgon är det 100 dagar sedan jag konfigurerade den. Den bara går och går.

Hur bra täckning har du från den?

5500:- på dustinhome.

En cloud key. 2 ac-pro samt en usg3p. Tuta och kör! :slight_smile:

Edit: Släng in en unifi switch med POE också. :slight_smile:

100 % i hela lägenheten på 3 rum (74 kvadratmeter).

Har även 100 % med en likadan lösning på lantstället, som är ett småhus med två våningar på ungefär samma storlek i kvadratmeter (något större).

1 gillning

Har du den placerad mitt i lägenheten?

Syftade att det var lite Overkill :slight_smile:

Ja.

1 gillning

UniFi Network Planner För att beräkna vad som ”behövs”.

1 gillning

Hur många portar på en switch skulle ni gissa behövs där man i mitt fall har följande:
Comhem-router (tror den har fyra portar, men vet inte om dessa kan användas om den bryggas till Deco) → Deco M9 (har två portar) → det jag planerar att skaffa: TV, troligen Apple-tv, Hue och Trådfri gateway.
Med den uppsättningen ser det ut som jag klarar mig med 5 portars switch. Men har jag missat någon/ra bra pryl(ar) som gör att jag behöver fler portar och då bör ta en switch med 8 istället?

Lägenhet och har inga planer just nu på att göra det smartare än för ljus och ljud.

Mer portar är alltid att föredra. Du kanske inte har behov idag, men när skönt att ha extra när det väl behövs. Gå på 8 portar direkt. :slight_smile:

1 gillning