Swish slopas av handlare

Från sajten:

Flera aktörer inom handeln, exempelvis ICA-handlare stoppar nu Swish som betalmetod i deras butiker. Detta efter att en falsk Swish-app har börjat cirkulera. Problemet har ökat på senare tid och Polisen har gått ut med flera varningar på sociala medier.

Nina Jelver, säkerhetsexpert på Svensk handel, säger till Svenska Dagbladet, ”Först trodde vi att det bara var unga, men sedan har vi sett hur det ökat bland de något äldre. Vissa företag vågar inte använda Swish längre.”

Ett problem för handlarna är att de inte har fått någon bekräftelse på betalningen i realtid på samma sätt som privatpersoner får. Swish tar problemet på största allvar och en lösning ska nu ha tagits fram. Swish ska nu kunna integreras i de större handlarnas kassasystem, vilket gör att man får en bekräftelse på att betalningen nått fram. För mindre företag och för de som har kassasystem som inte stöder Swish Handel har en ny app tagits fram i samma syfte.

Via: breakit.se

Första man lärde sig när man står i kiosken på sonens fotbollsförening - kolla så det är äkta app :slight_smile: Dock handlar det mest om skärmdumpar.

Värdelös lösning att handlare skulle peta på ens skärm för att se om Swish var äkta – framför allt i covidtider.

Swish måste ju lösa detta så att kassörskan kan gå in på butikens konto och se att betalningen gått genom. Alternativt att man har endast en kassa som man kan betala med Swish där man har företagets telefon och kan kolla saldot. Här i stan har det varit flera ungdomar i grupp som betalat med skärmdump och varit allmänt högljudda, stökiga & hotfulla som stressat kassörskan.

2 gillningar

Problemet är att det inte finns någon verifiering hos mottagaren. Fel i designen av Swish. Kriminella utnyttjar alla hål som finns, är bara en tidsfråga.

Det kom ju en app Swish företag som jag inte ser någon direkt fördel med i dagsläget. Kanske det finns en baktanke med att denna ska anpassas så att den går att ha i flera lurar på ett företag för saldo koll.

Det här verkar bero på vilken bank man har.

När jag var kassör i en förening med konto i Nordea använde vi Nordea Swish företag-appen. Där kom bekräftelse som notiser direkt vid swish-inbetalning till föreningskontot. Som admin kunde jag skapa många användarkonton så att ungdomarna kunde ha appen på sina egna mobiler och sälja biljetter. Vid behov fick de lägre rättigheter så att de yngsta säljarna skulle slippa frågor om återbetalningar, utan då fick ta hjälp av någn mer ansvarig. Detta var 4-5 år sedan, så återigen en fjäder i hatten för Nordea! (tänker på att de var först med Apple Pay)

Sedan finns ju appen Swish Företag men tydligen endast för Handelsbankens och Swedbanks kunder i nuläget. Men enligt app-info ska man även där kunna bjuda in säljare och tillfällig personal att använda den.

Det förklarar varför jag fick en sån tom och frågande blick av kassören i den förening jag nu är aktiv i när jag föreslog att vi skulle använda Swish mer aktivt. Den föreningen har SEB... Kassören suckade bara "nä det kan inte stämma, det går inte..."

Som företagare gäller det nog att välja rätt bank. Privat fortsätter jag som nöjd Nordeakund :slight_smile:

2 gillningar

Jag har ju Swedbank och jag är ensam så för min del finns inte det problemet som finns hos butikerna. Så jag bara loggar in lite snabbt och kollar betalningen innan jag gör klart köpet.

1 gillning

Men kan inte Swish Företag-appen med Swedbank ge omedelbara notiser? Så du slipper "logga in lite snabbt"?

Är väl lite bökigt för ICA med 3000 butiker och 30000 kassor (påhittade siffror..)?

Den vanliga swish appen gör det men inte företagsappen. Finns inget i inställningar men vill minnas att man fick göra någon inställning i Internetbanken. Ska kolla upp det.

Hittade det så nu är det inställt. Tackar för tipset.

Som ICA-handlare finns det kanske skäl att INTE välja ICA Banken Företag.

ICA Banken Företag är en företagsbank skräddarsydd för ICA-butikerna. Vi erbjuder tjänster och produkter för ICA-handlare på ett sätt som ingen annan bank kan.
:stuck_out_tongue_closed_eyes:

Nu gissar jag, men eftersom ICA-banken inte är en av delägarna till Getswish AB kanske det ger ytterligare ett komplikationslager för att integrera Swish i deras kassasystem. Men det handlar om respektive banks intresse att lösa kundernas problem. SEB verkar inte ligga på betslet, trots att de är delägare i Swish. Och Swish borde ha varit mer aktiva här, om de i längden vill behålla sitt monopol på mobila kontantbetalningar i Sverige. Det här med statlig e-krona kanske i längden är bättre väg att gå.

2 gillningar

Såg häromdagen att den lokala Tempo kräver legitimation vid betalning med Swish. Betalde dock själv med ApplePay.