Att betala med ett plastkort är så 2001 och nu vill Swish ge sig in i kampen om digitala betalningslösningar.
Swish meddelar till Expressen att de har en alldeles egen betalningslösning på ingång. Snart kommer det inte bara gå att swisha pengar mellan olika personer utan vi kommer även kunna lägga in vårt betalkort direkt i Swish-appen och använda det för betalningar i butiker. Funktionen kommer lanseras till Android-enheter först och än så länge har Sparbanken Syd hoppat på tåget men fler banker väntas ansluta.
När det kommer till iPhone-användare så kommer tjänsten lanseras någon gång under 2025 och gissningsvis så kommer Swish använda sig av Apples nya API:er som de var tvungna att skapa efter krav från EU-kommissionen då de ansåg att Apple har monopol på betallösningar till iPhone.
Vet inte riktigt vad fördelen skulle vara. Gäller ju att kortutgivare stöder det hela.
Jag använder Samsung Pay på klockan och mobilen och sedan Google Pay online.
Samsung Pay har 16 års gräns medan Google Pay har 13 års gräns, så då var ju valet för sonen enkelt
Ska bli spännande att se vilka begränsningar dom inför. Flera dagars väntan för att köp över vissa belopp går igenom kanske. Nej jag tror jag håller mig till Apple Pay.
Fattar inte heller vad vi ska med detta till. Vore väl isåfall bättre om Swish la krutet på att fixa så det blir kompatibelt med övriga nordens "swish".
Innebär de nya API:erna från Apple att det blir EXAKT lika smidigt med att låta Swish/Vips etc sköta blippandet så är det väl fine. Risken är väl dock att det är implementerat så att det blir nåååågot krångligare än ren Apple Pay att blippa med tredjepartslösningar men ändå uppfyller EU:s krav (ja jag gissar). Men kanske såpass smidigt ändå att bankerna överväger att överge Apple Pay för alternativa lösningar om det blir billigare för dem. Det skulle ju suga rejält.
Märkligt med dessa åldersgränser. Sonen som är 10 år har både Swish och ett fysiskt betalkort, varför ska han inte kunna vara betrodd med t ex Apple, Google eller Samsung Pay?
Återstår att se slutresultatet, men det verkar bli lika smidigt för tredjepartsappar som ställs in som förvald betalapp.
Default app settings. Users can choose any eligible app as their default contactless app which will enable the app to support field detect and double-click
Håller med dig om det. Jag höll på att få gråa hår varför Samsung Pay inte funka på sonens Samsung. Ringde Nordea där de upplyser om att Apple / Google är 13 år och Samsung 16 år
Då gick Google Pay som en dans
Vet inte hur Apple har det men när man fyller 13 år så blir man mer självständig i sitt Google konto och då kanske Pay kommer med. Vi har ju familylink men bara dottern numera.
Båda barnen har ju haft betalkort länge
Däremot kör vi numera Samsung Find istället för Google. Funkar betydligt bättre för spårning
Tyvärr är ju detta med begränsningar för barn ett stort problem då åldersgränserna hanteras väldigt godtyckligt. Google hade tidigare en begränsning så att YouTube Music inte fungerande för barn under 13 år. De har också (haft? osäker på om det också är löst) en begränsning för Chromecast med barnkonton. Båda helt obegripliga begränsningar. Blir lätt kontraproduktivt om man skaffar konton med falska födelsdata för att komma runt detta.
Föräldrarna borde rimligen kunna bestämma fritt över vad som ska vara tillåtet eller inte på barnens mobil.
Så är det och behoven är ju olika. Sonen fick swish / bank id och G Pay nu när han fyllde 13 år. Han använder det (än så länge) väldigt sällan. Finns ingen anledning för dottern att ha detta nu och hon är 11 år. Men det finns ju andra barn som är i stort behov och är under 13 år
Sonen (nu 10 år) fick både Bank-ID, Swish och betalkort för något år sedan efter att vi tröttnat på att rodda runt med kontanter för månadspeng, tappade tänder, presentpengar och liknande.
Han klarar sig utmärkt utan Google Pay, det är mest jag som stör mig på att det är så begränsat.