SwiftKey får efterlängtad funktion

Från sajten:
SwiftKey får efterlängtad funktion | Teknikveckan




SwiftKey har i en nyligen släppt beta lagt till en funktion som har funnits på Android väldigt länge, och det är en funktion som många hoppats ska komma till iOS länge men nu är den snart här.

Så vad är det för funktion vi pratar om? Jo det är möjligheten att välja att siffrorna alltid ska synas på tangentbordet, något som iPad-användare har haft ett tag. Det går redan nu att be om att få vara med i betan om ni vill testa funktionen, annars så kommer det nog inte dröja länge innan SwiftKey släpper detta till alla.

För att ladda ned betan kan du klicka dig vidare här, och är du sugen på att se vilka fler betor som finns tillgängliga kan du ta en titt i vår lista som du hittar här.

Tack för tipset Mathias Severyd

1 gillning

Har de fixat så att man kan skriva citattecken rätt på svenska ännu utan att bli galen?

Ingen aning! Du får testa :slight_smile:

:triumph:

Testade precis betan och den plockar fortfarande bort mellanslag före ” (citattecken) så att man måste redigera in ett mellanslag. Att de aldrig får ordning på detta?

Hur ofta citerar du då?

Flera gånger i veckan.

Du får göra ett snabbkommando för det :slight_smile:

Eller så fixar de en bugg som hängt med i åratal. Är Sverige en för liten marknad för att SwiftKey ska bry sig om språkspecifika buggrapporter?

Förmodligen:-)

Hur citerar vi svenskar annorlunda jämfört med andra? Nyfiken. :blush:

Behöver man fortfarande låsa upp telefonen på ios för att använda tredjepartstangentbord?

Det varierar, amerikanerna och britterna har till exempel ett upp- och nedvänt citattecken “ före citatet medan vi i Sverige har ” både före och efter citatet.

Aha, faktiskt aldrig tänkt på. Men nu när du skriver det så minns jag ju att jag sett det. Så detta mellanslag infogas för att SwiftKey tror att du precis avslutat ett citat?

SwiftKey plockar bort mellanslaget”före citatet så att det skrivs ihop så här”.

Ok. Undrade mest varför. Men kan det ha att göra med att man på engelska använder det tecknet för att avsluta ett citat och att SwiftKey (visserligen korrekt) anser att ett avslutande citattecken inte ska föregås av ett mellanslag?

Ja, så är det nog. De borde ta hänsyn till vilket språk man skriver på (för det vet de).

1 gillning

Om inte annat borde de enkelt kunna ändra så att denna auto correct inte sker om ett avslutande citattecken används utan att ett inledande citattecken (“) tidigare använts.

1 gillning

Nu åkte swiftkey i papperskorgen igen tyvärr. Upplever att jag skriver fel betydligt oftare på det än på apples tangentbord. Swiftkey lär dig sig inte hur jag skriver

Konstigt det där med tangentbord. Upplever att det blir fler fel när jag skriver på Discourse än på Messenger trots samma tangentbord (gboard) :thinking: