Swedich Electric Car Championship(SECC) pågår

Jag har landat i att räckvidd är ganska ointressant. Självklart är det skillnad på 30 och 45 mil, men att jaga Max räckvidd känns lågprioriterat. Tänker på det Musk har sagt att kostnaden för riktigt lång räckvidd inte alls motsvarar nyttan.

Det jag har ögonen på är laddinfrastrukturen. Om jag får ladda en extra gång på en resa så är köer vid laddning en betydligt viktigare parameter.

Om jag löser på SoMe och frågar bekanta som varit ute nu i sommar är det en som vid ett laddtillfälle fått köa rejält. Stod 40 minuter vid en SuC vid Vättern. Kommer inte ihåg vilken.

I detta "race" körde man ungefär 25-mils stinter. Optimalt för att komma fram snabbt. Ladda med bra hastighet till 52-60%, sen vidare. Bra med en paus på några minuter också efter ca 3 timmar.

Verklig räckvidd? 60-70 wltp? 60-70 i 120km/h? 60-70 i stadstrafik och på 80 vägar?
Stor skillnad på dessa. Om du menar i motorvägsfart och till vettig prislapp så är det nog en bit bort om än alls speciellt på vintern.

Vet ej, men kan erkänna att jag felaktigt tänkte på P2 innan facelift. Men maxeffekt är ju bara en delsanning kring hur fort det får att ladda, laddkurvan är viktigare.

Sen gäller det så klart att hitta rätt avvägning för sin bils laddkurva och overheadtiden för varje laddning. :slightly_smiling_face:

Precis, därför körde alla ca. 25-mils stinter för att vara framme snabbast. Oavsett bil typ.
Hade funkat lika fint pre-facelift.

Kul att bästa tesla kom på 3:e plats. Konkurrenterna är ikapp tekniskt nu. :slightly_smiling_face:

Intressant också att jämföra med resultatlistan från förra året.

Han som vann i år körde en Nio ET5 även förra året, men var då 1 timme och 25 minuter långsammare och blev sjua. Vann då gjorde en Tesla M3 LR 2021 på 18:11, vilket är 6 minuter långsammare än årets segertid och 20 minuter snabbare än årets snabbaste Tesla.

Alltså är strategi och tillfälligheter viktigare än bilen i toppstriden.

Kollar man på förarnas rapporter är det många som har haft strul med laddstolparna. Tycker det är tråkigt att det verkar vara så svårt att få stolparna att fungera fullt ut.

Vart hittar du dom?
Tycker ändå det är sällan man stöter på krånglande stolpar idag, förutom Teslas då.

1 gillning

Det var faktiskt en bra fråga då jag bara utgår från hörsägen. Kan en hörsägen vara korrekt? Absolut, men inget jag personligen kan vidimera. Men läs förarnas rapporter. De får dessutom anses tillhöra Sverges främsta elbilsägare vilket betyder bertydligt att de är betydlig mer intresserade och kunniga än snittet.

Ja men jag hittar inte förarnas rapporter någonstans, det var mest det. Bara för att det sällan krånglar för mig så betyder det ju inte att det aldrig kånglar. Är intresserad av att se vart på sträckan dom upplever mest problem :slightly_smiling_face:

Laddar sällan ute överhuvudtaget :slightly_smiling_face:

Det krångel jag upplevt med publik laddning är framförallt att någon av laddarna på stationen är offline. Jag har en förmåga att backa in till stationens enda trasiga laddare innan jag kollar i appen. :sweat_smile:

Men sådana amatörmisstag tänker jag inte att man så lätt gör i denna tävling.

Här lägger flesta upp sina rapporter:

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=805823&sid=136c7291aa8e739b813c2b5324a41faa#p805823

Ah, såklart... :see_no_evil: