Swedich Electric Car Championship(SECC) pågår

SECC pågår just nu. Otroligt roligt att följa. Man kör från Ystad till Haparanda och ska följa hastighetsbegränsningen(skyltat).

1 gillning

Stream 1 kör på en backupsändning.

Vad är det? Backupsändning?

Livesändning.

1 gillning

Lite förvånad att ID.7 ligger så långt efter. Visst, hade inte räknst med vinst men första hälften av klungan iaf med snabb laddning och bra förbrukning. Men förbrukningen kanske är så bra..

1 gillning

Jag kollade om jag skulle anmäla mig. Men dels var det planerat en annan semesteraktivitet(som ställts in) och del är det ju ett ganska stort projekt att köra till Ystad från stockholm och sedan från Haparanda till Stockholm. Men skulle vara kul att delta.

3 gillningar

Ja du hade nog kommit fram utan missöden. Paris Dakar nästa. :joy::joy:

1 gillning

Du tänker att jag hamnar i Dakar istället för Haparanda? :sweat_smile:

Skulle vart fränt att va med, även om min ZS inte skulle ha en chans :sweat_smile:

Jag tror mer på Nya Zeeland eller möjligtvis Bikini atollerna :sweat_smile:

1 gillning

Nio ET5 framme först! Med marginal med.
En Polestar 2 är på G att bli tvåa, följt av en Tesla Model 3.

Känns som att det hänger en del på hur van föraren är vid att köra elbil med.

Har man bra koll på laddkurvan och hur laddningsmöjligheterna ser ut efter vägen kan man skala av mycket tid på en lång resa

Jag hoppas de skriver om hur och var alla deltagare laddade/bytte batterier. Det är det som är spännande. Samt om några råkade ut för problem på vägen. Det kan ju vara så att vinnaren hade för väg medan tvåan fastnade bakom en "bred last" i en timme. Då är det ju inte laddningen som avgör och lite bra att veta. Om man nu vill nörda..:sweat_smile:
Ps. Läste om en som fastnade bakom en transport av ett vindkraftverkspropellerblad(kul ord :grin:).

Finns det verkligen tillräckligt många batteribytesstationer så att man sparar så mycket tid på det? Jag trodde bara det fanns typ två-tre stycken i hela Sverige?

Känns som att det är många slumpparametrar som kan avgöra. T ex köer både i trafiken och vid laddaren, eller hur långa stopp föraren behöver för sina behov.

En Polestar 2 borde ju inte kunna komma före bilar som har längre räckvidd och snabbare laddning.

Det kommer på deras hemsida/på Tesla-forumet.

Han gjorde två batteribyten, så sparade ~40 minuter på det.

Optimerad körning. Men vilka laddar så mycket snabbare och har väldigt mycket längre räckvidd? Den han körde (2024 LRDM) har en räckvidd på 56 mil och laddar med 205kW.

Trodde det var på bana när jag såg rubriken. Såg en elektrisk dragster i går på youtube.
Intetsägande och tråkigt. En stor del med den sporten är ljudet och allt vad mekanisk skicklighet det innebär för att åka fort.

Du får hänga med lite i utvecklingen..:sweat_smile:
Dance Dancing GIF

Det är så tight att ett par batteribyten gör det väldigt svårt för de andra att ha en chans.

Det är ju sant, ändå kom många in väldigt nära varandra. Så i verkligheten var det inte så många störningar.

Det ska bli kul att läsa. Fick korn på det förra året och kommer inte ihåg hur mycket de skrev efteråt, men utan egen elbil var det lite torrsim att på riktigt förstå allt. Jag brukar säga att förmågan att för sitt inre visualisera olika händelser(fantasi) är ett bevis på (hög)intelligens, men just vad det gäller elbilar och laddning är de flesta av oss som barn. Vi måste uppleva det praktiskt..:sweat_smile:

Men tänk vad mycket man oroade sig för saker innan man gick över till elbil. Nu när man har haft elbil ett tag, så känns det ju superenkelt. Men ja, innan man hade elbil, sa det där med laddhastigheter och WLTP räckvidd absolut ingenting. Jag står fortfarande fast vid att jag villhöver en elbil med 60-70 mil verklig räckvidd, men det är en utopi, jag vet.