Swedbank får snart stöd för Apple Pay

Från sajten:
Swedbank får snart stöd för Apple Pay | Teknikveckan


image

Sedan Apple Pay lanserades i Sverige så har Swedbank på sin Facebook-sida på nästan daglig basis fått frågan när tjänsten kan tänkas komma.

Nu är väntan nästan över då de meddelar att det inom kort kommer lanseras. Något datum lämnas inte men vi får hoppas det inte dröjer allt för länge.

3 gillningar

Det var på tiden… hade slutat att hoppas faktiskt.

1 gillning

Trevligt att stödet för Apple Pay ökar så klart, men betalkort… vad ska man med det till? Kostar (oftast), och ger inget tillbaka. :confused:

1 gillning

Tog ju inte så lång tid ändå… underbart! :slight_smile:

Nu väntar vi bara på handelsbanken ska komma också

Härliga nyheter

För att man inte vill leva på kreditkort?

1 gillning

Vad är det med svenskar och rädslan för kreditkort? Detta är inte mening som kritik, jag är genuint nyfiken.

Det spelar väl ingen roll om pengarna dras direkt när man handlar eller om man betalar i slutet på månaden. Visst är det lite snyggt och prydligt med pengar in och ut på en gång, men mig veterligen har ingen bank debetkort med vettiga förmåner (om ens några förmåner) och så länge dom inte har det är det inget alternativ för mig. Jag har använt Amex som mitt huvudsakliga betalningsmedel i över 10 år, aldrig betalat en spänn i ränta och tjänat poäng till massor av resor, hotellnätter, grejer eller bara cashback.

3 gillningar

Handlar inte om rädsla utan om kontroll på sin ekonomi

1 gillning

hahaa. Jag är Amerikan :slight_smile:

Jag och min familj åkte på en rejäl smäll ekonomiskt när banken vi hade KKa 2008. Då körde vi så att vi “delade” ekonomin genom att ha varsit kreditkort. Det som hände då när banken gick i KK så ville de ha pengar med 1-2 dagars kredittid…Och eftersom lönen inte hade kommit så kunde vi inte betala och fick ett jäkla strul…

Nu sitter vi i en helt annan ekonomisk situation men ändå vill jag inte handla på kredit, känns bara onödigt eftersom jag ändå har pengar.

1 gillning

OK, förstår inte hur det ger mer kontroll bara. Jag vet lika bra vad jag spenderar när jag loggar in på Amex som när jag loggar in på Länsförsäkringar. (Eller kanske snarare en app som Tink, men ni förstår vad jag menar…)

Haha, svenskar var uppenbarligen fel ordval. Jag har själv bott många år i USA så jag är lite färgad av amerikaners (i och för sig usla) inställning till pengar.

Men har man blivit bränd, eller har små ekonomiska marginaler, kan jag kanske förstå det. Men personligen har jag alltid hävdat att jag inte har bättre ekonomi den 25:e än den 24:e, jag har bara mer cash. Och det handlar inte om nu när jag har hyfsade ekonomiska marginaler, jag tänkte likadant när jag var student.

Förlåt om jag tagit denna tråd off-topic. Fint att fler banker och kortutgivare får stöd för Apple Pay så alla kan göra sina egna val.

Om du inte förstår en sådan elementär sak så blir det svårt att förklara.

Betalkort: Har 1000kr på kortet
Kreditkort: 30000kr i kredit

Vilket av korten tror du det är lättare att köpa för mycket med?

Men vänta nu?
Alla “förståsigpåare” har ju sagt att de inte kan pga sina gamla system :wink:

Problemet är att världen är full av idioter som inte kan sköta sin ekonomi.

1 gillning

Vuxet!:sunglasses:

OK, inte förstår var kanske felformulerat. Men det var därför jag skrev rädsla i första inläggen, eller ängslighet kanske är lite bättre.

Jag förstår att om man inte har något kreditkort så är det inte möjligt att köpa något man inte har cash till (det är naturligtvis en sanning med modifikation eftersom var och varannan butik erbjuder köp till avbetalning).

Men jag har faktiskt svårt att förstå att man inte kan kontrollera sig själv bättre än att man måste göra det så svårt som möjligt att inte förköpa sig.

1 gillning

Hört talas om Lyxfällan :joy:

Reality-TV, brukar ju verkligen vara en bra referens för hur världen ser ut :laughing:

Men seriöst, bara för att jag vet att det existerar så gör det inte det enklare för mig att förstå det.

Det är bara spännande för mig att trådar om Apple Pay snabbt landar i två läger, de som vägrar kredikort och de (som jag) som menar att det är en bättre deal än debetkort.

Kom igen nu Länsförsäkringar!!!

2 gillningar