Swappie har undersökt vad vi gör med våra gamla telefoner

Från sajten:
image

Idag är det återvinningens dag och Swappie vill att vi ska bli bättre på att återvinna våra mobiltelefoner.

Swappie som köper, renoverar och säljer begagnade telefoner har gjort en undersökning för att kartlägga svenskars kunskap och inställning till återbruk av telefoner. 7 av 10 svenskar har koll på att dessa tjänster finns – men det är ändå över 60 procent som har gamla telefoner ligger hemma i byrålådan. Värst är smålänningarna, ölänningarna och gotlänningarna där endast 2 procent svarade att de inte har någon undangömd gammal telefon hemma. Stockholmarna är inte så mycket bättre där 94% har en telefon som inte används liggandes.

“Jag måste säga att jag är lite förvånad över svenskarnas syn på återanvänd elektronik, i det här fallet mobiltelefoner. Sverige har en stark hållbarhetsprofil och trenden med pre-owned växer sig bara starkare och starkare. Trots det är det många som låter sina telefoner ligga hemma och skräpa, och ganska få anser att hållbarhet är viktigt vid köp. En nyproducerad telefon kostar massor, både i pengar och i miljöpåverkan och många kanske inte tänker på är att även en kraschad mobil med dåliga batterier kan renoveras till toppskick”, säger Fanny Nyman, marknadschef på Swappie.

Eftermarknaden ser vi växer kraftigt och många av våra telefoner är långt ifrån döda när vi inskaffar det senaste. Teknikveckan-redaktionens tips är att sälja sina liggande produkter på Tradera, med ett utropspris på 1 krona – då brukar priset kunna rusa iväg. Främst på Apple-produkter.

Hur gör ni med era använda telefoner? Går de i arv, säljs eller har ni använt er av tjänster liknande Swappie?

Via: Swappie Pressmeddelande.

 

Jag brukar antingen sälja min gamla mobil när jag köper ny eller skänka till en familjemedlem. Har dock alltid en gammal telefon i lådan ifall olyckan är framme.

Det här är mer eller mindre en annons för Swappie. En tjänst som tar hutlösa priser och har feta marginaler, som ”värnar om miljön”. Det är den värsta typen av kapitalister. De som inte står för det, utan ger sken av att vara goda humanistiska hjältar.

Då köper jag hellre en telefon av Telenor där jag får Change, och kan enkelt byta in min gamla mot en ny. Har inte haft en gammal lur hemma lådan på 4-5 år nu. Vilket iofs är piss när telefonen har pajjat och ska in på service. Men det blir ju knappast bättre om jag istället skulle mer eller mindre skänka bort min gamla lur till swappie vid nyköp…

Samma här.

1 gillning

I ligan om vem som har hutlösa priser tänker jag ändå att Telenor Change leder :slight_smile:

Bästa är, som vi tipsar om, att sälja själv på Tradera.

2 gillningar

@Esse

Förklara hur det skulle vara hutlöst dyrt att köpa med Telenor Change? Du betalar nämligen inte en krona för Change. Det ingår helt enkelt när du delbetalar din telefon på Telenor…

Månadskostnaden för Telenor Change är betydligt högre än jämförbara abonnemang ihop med att betala av eller köpa en telefon kontakt med övriga operatörer. Förutom hos Telia då som är ännu dyrare :slight_smile:

1 gillning

iPhone 11 PRO 64 GB med delbetalning över 2 år.

Telenor: 540 kr/mån
Tre: 541,46 kr/mån
Tele2: 540 kr/mån
Telia: 492 kr/mån

Så, hur får du det till att Telenor skulle vara betydligt dyrare än andra, bortsett från Telia (som dessutom var tveklöst billigast)?

1 gillning

Nu syftade jag på abonnemangen - inte att avbetala en telefon.

Jämför att köpa med abonnemang så är det följande totalkostnad för hyfsat jämförbara abonnemang:

Telenor (10 gig)
809 kr / månaden i 24 månader eller totalt 19416 kr (De skriver minsta totalkostnad 13 229 kr men det är alltså om du lämnar in telefonen efter ett år via Change, men då har du alltså fått betala 12 månader på en telefon vars värde du inte får till godo)

Telia (Hela 30 gig/mån)
749 kr / månaden i 24 månader eller totalt 17976 kr

Tre (15 GB)
699 kr / månaden eller 16776 kr totalt.

Hallon (8 GB)
689 kr / månaden eller totalt 16236 kr (Lite rabatter de tre första månaderna)

Telia var överlägset dyrast när iPhone 11 Pro Lanserades dock.