SVT Priset vi betalar – om Influencers

Någon som sett Dokument inifrån: Priset vi betalar | SVT Play ?

Här finns en intressant analys: SVT:s Priset vi betalar visar att influencers är lika hjärntvättade som vi – Arbetet

Det hela handlar om mode- och skönhetsinfluensers som ser ut att leva ett riktigt nice liv men samtidigt handlar mycket om att få gratisprylar, upplevelser och ja, plastikoperationer. Det betalar inte tak över huvudet och mat i magen – i alla fall inte när man inte är på resa. Det ger absolut inga pensionspoäng.

Så fungerar det för mig och för Teknikveckan

Även vi har märkt av att det ibland finns förväntningar på att kunna betala med produkter hos de som kontaktar oss.

Det går knappt en vecka utan att vi behöver utbilda olika företag (oftast utländska men även svenska företag) vad som är vad.

För vi räknas i vissa sammanhang som influensers inom tech. Men Teknikveckan är en redaktionell sajt där vi recenserar baserat på våra ärliga åsikter. Betalda samarbeten kan däremot jag som individ göra.

Ibland känns det som att det inte finns någon pressetik utanför norra Europa och USA. Därmed är första steget att alltid klargöra om det är en redaktionell recension de är ute efter eller är det ett ekonomiskt samarbete.

Kommer mail från en pressavdelning eller PR-avdelning är det sällan problem. Då är alla inblandade medvetna om vad press och pressetik är. Däremot om det kommer från en marknadsavdelning eller "content-ansvarig" eller liknande blir det svårare.

Då börjar vi med att särskilja om det är en redaktionell förfrågan eller om det är en markndasförfrågan. Om det är en marknadsförfrågan så flyttas konversationen direkt till vårt säljbolag Coore och exempelvis @Johan_Coore.

Det är sedan där vi får uppleva det mesta. Många går alltså in i tron att de skall få exponering genom att skicka en pryl. Eller kunna köpa en länk på sajten för någon tusing.

Men i verkligheten så kostar kampanjer upp till flera hundra tusen kronor. Frilanslöner skall betalas ut inklusive skatter och sociala avgifter (Sker via frilansfinanstjänstern). Serverkostnader och framförallt utvecklingskostnader skall finansierat.

För min egen del så är jag som mest effektiv när jag är hemma och kan göra video. Då vi på min Youtube-kanal framförallt säljer pre-rolls så är det så jag tjänar mest pengar.

Så om jag skall åka ut på något i egenskap av "influenser" så kostar jag en rätt bra slant. Detta då jag dessutom tar betalt för alla timmar jag är borta från familjen.

Handlar det om redaktionella resor så som att provköra bilar eller vara med vid ett lanseringsevent så är det inte betalt innehåll utan redaktionellt. Då är det inga pengar i mellan utan då är vi tillbaka till den ärliga åsikten. Då får jag vid varje givet tillfälle värdera om materialet kommer locka tillräckligt mycket tittare så det överväger att vara effektiv hemma. Däremot betalas själva resor, hotell och ofta mat av de som bjuder in oss journalister.

Det är så jag försöker balansera ett ben i journalistiken och ett ben i att vara någon form av techinfluenser.

Vi spelade in en podd om detta jag och Johan för längesedan. Väl värd att lyssna på igen.

Titeln är lite på skämt. Omsättningen landar i år på ungefär 500 000 kr för just Teknikveckan.

7 gillningar

Inte sett den men ska göras, tack för tipset!