SVT Play höjer kvalitén

Från sajten:
https://teknikveckan.com/filmochserier/svt-play-hojer-kvaliten/


image

SVT Play har en hel del trevligt material men kvalitén på materialet har än så länge inte visats i högre än 720p vilket är lite tråkigt för alla med stora moderna TV-apparater.

Det blir det ändring på då SVT arbetar med att uppdatera delar av sin stora katalog från 720p till 1080p. De skriver att de dock inte har några planer på att ge oss material i 4K men däremot tittar de på en lösning för att ha stöd för 5.1 ljud.

Lästips: Hur bra kvalité erbjuder streamingtjänsterna?

Källa SVT, tack för tips chrme109

1080p är lagom. Lite högre bitrate så blir det bra! Duger nog till dom flesta där ute.

Håller med, hade nog valt 5.1 före 1080 om jag fick välja :slight_smile:

2 gillningar

5.1 hade inte varit fel!

1080p 5.1 räcker, men varför inte ta 4k när man ändå uppdaterar? Kommer ju ändå behöva ske någon gång :stuck_out_tongue:

1 gillning

4k är rätt så onödigt! Ser du skillnad på 1080p och 4k? Jag måste hoppa in i TVn för att göra det. Kikade på Interstellar (2014) på både Blu-ray och 4K Ultra HD Blu-ray. Dock inte så stor TV. 55". Bitrate på Blu-ray är la upp till 40 Mbps och 100 Mbps på 4k. Det är la om man kör på HDR och grejer man ser skillnad. Det är dock om man jämför sida vid sida man tänker på det. Men förr eller senare kommer nog SVT Play gå över på 4k också. Idag är det onödigt! Mitt tycke då.

Åhhh älskar den filmen , - gråter en skvätt varje gång man ser den , kanske dax o se igen :heart_eyes:

1 gillning

Gillar den som fan också:

Det är la slutet som är lite sådär dock! På den hela är den bra. Har den som bästa rulle som kom ut 2014!

1 gillning

Skulle ju kunnat öppna för en 2a … men kanske rätt o inte göra fler …

Jo, men skulle nog bli svårt att få samma kaliber på filmen. Hoppas kan man ju!

1 gillning

Ska sägas att jag var med och testade detta på SVT för ett tag sedan när SVT hade det på sin sajt.

Var knappt jag såg någon skillnad på 720p och 1080p då. Var dock på en datorskärm på 24".

Kan varit bitrate också dock. Nu är testet i alla fall klart.

https://core-video-quality-test.app.svt.se/

Som jag ser på allt är inte problemet själva upplösningen. 1080p räcker länge. Det som dock drar ned kvaliteten är att bitrate är för låg. Det här har dock alla tjänster problem med. Inte bara SVT Play!

Det håller jag med om :slightly_smiling_face:

Den är så fin - och musiken och…gud ja.

1 gillning

Jag får gåshud av musiken i den filmen.
En av mina favoriter all time. :+1:t3:

1 gillning

Men vad jag inte förstår är varför de behövde komma upp i rymden - varför inte bara försegla sig på jorden?

Ahh… Du tänker så? Rymden är ju mycket coolare.

Interstellar är min favoritfilm när det kommer till att somna fort :innocent: