Sveriges nya elbilspodd är här – Elbilsveckan

Men... alltså förstår du vad jag menar nu?.
Ström från vägen->UPS->kylskåpet,

Alltså UPS som är kopplad på vanlig vägguttaget som sedan driftar saker i huset. Är du helt säker man måste ha tillstånd för det?

Trodde du menade metaforiskt :slight_smile: Ja du får köra vilka prylar du vill via UPS eller exempelvis V2L från bilen – som vi tar upp i podden när vi skämtar om grenkontakter.

Men du får inte koppla via husets elcentral.

Nä det är såklart. Men det jag menade var att du absolut kan ta inkommande ström till ditt hus rakt in i UPS. Sedan drar du uttag i huset som bara går till UPS.

Vill minnas "Vätgasgubben" gör så?....fast med vätgas dådå

Googlade lite snabbt och det verkar som att UPS:er för "kritiska system" dvs serverhallar etc har kapacitet att skicka ut en effekt på 4 kW i cirka 30 minuter som max.

Gäller att inte dra igång spis och torktumlare samtidigt då :slight_smile:

njaaaaa...det finns nog andra UPS:er som klarar mer än så.

har denna kommit till swe än ?

Nej men det finns andra lösningar.

1 gillning

Det där är ju typ 21 UPS:er i ett kabinett och kostar därefter. Men bara kör om du behöver :slight_smile:

jo...men menar principen. OM man nu vill så går det

Absolut. Men ofta pratar vi ju om vad som är möjligt i praktiken för gemene person.

Går att bygga det själv till rimlig kostnad om man vet vad man gör.

Japp!
Doc Brown Shock GIF by Back to the Future Trilogy

1 gillning

Surt att det är en låst artikel:

– Jag har tjänat mer än 27 000 kronor på min anläggning hittills i år. Under det ”värsta” dygnet i somras köpte jag el för 10 öre på natten och sålde för 10 kronor nästa dag, helt otroligt, säger energiingenjören Oscar Kööhler, som arbetar som projektledare på Scania till vardags.

1 gillning

Det går dock att köpa som paket för vanligt folk också.

1 gillning

Det han gjorde var att via Home Assistant styra växelriktaren utifrån ett eget program (baserat på spotpriset) för att köpa och sälja el på bästa sätt.

Växelriktarens befintliga styrning var för att använda den egenproducerade elen själv, inte sälja köpt el från nätet billigare.

Jag blev nästan provocerad av tempot och entusiasmen, men herregud vilket matnyttigt avsnitt om V2G. Epic. Jag lärde mig följande:

Dedikerade batterier för hemmet är väldigt dyra och använda bilens batterier är ett sätt att komma runt det. Att jämna ut dygnets konsumtion. (Det kräver rimligen ett timavtal, för att man ska få ekonomisk vinning av det.) Bilens batteri ska inte underskattas; den kan driva mycket.
Solceller och V2G har gemensam utmaning: det är likström som ska omvandlas till växelström och eventuellt ut på gridden.
CCS-standarden för V2G är på gång, men inte klar.
Hondas, Ionics m fl 220-voltsladdare ut är bra för att driva enskilda prylar, men räcker inte för V2H för ett helt hus.
Det finns en diskussion om bilen ska sköta omvandlingen till växelström eller om laddboxen ska göra det. (Jag uppfattar det som den senare lösningen är i ledningen.)
V2H (off-grid) är i många fall inte realistiskt. Komplext och en specialare.
V2G ser praktiskt ut helt enkelt så att man kopplar in bilen till laddboxen som vanligt. Men den har utökad funktionalitet och kan gå båda håll.

Till slut, en fråga. Fallerar inte mycket om bilen är ute mycket? Står på jobbet under dagtid t ex när en annan person är hemma i hushållet. Svaret är förstås 'ja'. Eller om bilen kommer tillbaka med ganska tomt batteri efter längre körningar.

Lyssnar på senaste avsnittet, Esse intervjuar Beatrice Simonsson och träffar till slut någon som pratar mer än honom..:sweat_smile:

Men lite härligare att höra göteborskan än skånskan :wink:

3 gillningar

Jag tar allt som inte inkluderar mitt blekingska ursprung som är komplimang!

2 gillningar

Vilken fin sammanfattning :slight_smile:

Om bilen alltid behöver laddas och aldrig har ström för att föra tillbaka så är det nog inte ett bra scenario :slight_smile: