Sveriges nya elbilspodd är här – Elbilsveckan

Från sajten:
image

I Elbilsveckan går Peter Esse och Christoffer Gullin igenom den gångna elbilsveckan enligt rullande schema.

Behövs det inte en poddcast om enbart elbilar, som kommer ut varje vecka? Det tyckte i alla fall undertecknad ihop med Bubblan-medlemmen och youtubern Christoffer Gullin.

I första avsnittet går vi igenom den veritabla prisshock som Tesla stod för i veckan. Vi har provkört Mercedes EQE samt MG4. Slutligen kollar vi in hur tydliga, eller otydliga, Easypark är när det skall laddas bilar genom den appen.

Du som tidigare prenumererade på Teknikveckan-podden kommer få det nya avsnittet automatiskt.

Så lyssnar du på Elbilsveckan

5 gillningar

Kommer ni köra live som Macradion gjorde? Gillade det konceptet.

Kul att du uppskattade det. Live kör vi ju med Teknikveckan nu varje tisdag så det får räcka men vem vet vad som händer i framtiden :slight_smile:

1 gillning

Mycket trevligt!
En välkommen pod! :grinning::tada:

Har acast återuppstått? Det var min favorit podcastspelare, men plötsligt la den ner...

Nej dessvärre vår man använda en extern spelare.

Det här känns ju lite mitt i prick..:smiley:. Frågan är ju bara när man ska sova..? Många poddar på min lista nu.

3 gillningar

Men du har ju mycket tid i bilen att slå ihjäl. :joy::joy:

1 gillning

Lyssnade på första avsnittet idag. Härligt med en trevlig podd om elbilar, särskilt som man blir mer och mer intresserad. Jag måste ha drömt att ni sa i programmet eller skrev någonstans att ni skulle prata om v2 mg och eller V2g.
Tänkte lyssnade jag så dåligt att jag missade det eller kommer det vid ett annat tillfälle?

Två segment klipptes bort och kommer i nästa avsnitt. Dessvärre missade vi att klippa bort det i genomgången av innehållet.

I stället kommer det i nästa avsnitt.

Tänkte väl. :slight_smile: Tänker att så senil har jag inte blivit än :rofl:

Spännande med V2G :grinning::flushed:

1 gillning

Kommer på måndag, blev lite knas där :slight_smile:

Kanonavsnitt, intressanta ämnen och bra dynamik mellan er :+1:t2:

Om allt går som det ska så är denna vecka lite lugnare så då ska jag lyssna ifatt. Ser verkligen fram mot det.

1 gillning

Här har vi en rolig jämförelse mellan två bilar som på var sitt sätt "revolutionerat" bilismen. Ford Model T och Tesla Model Y. Det är 100 år mellan modellerna.

1 gillning

Från sajten:
image

Elbilspodden Elbilsveckan är tillbaka och i avsnitt två pratar vi om varför begreppet V2H är problematiskt och antagligen inte heller något vi behöver tänka på i framtiden.

Övrigt innehåll

  • Så fungerar förmånsvärde på elbilar
  • Iskalla men roliga nyheter från Polestar
  • Volvo satsar på bakjhulsdrivet
  • Därför laddar din elbil ibland så långsamt.

Lyssna via din favoritpoddspelare

Man kan absolut köra huset på batteri när det är strömavbrott. Det är grunden hur UPS fungerar. Inkommande ström in i UPS och så går huset 100% från UPS.

I dagsläget får du inte köra ödrift utan tillstånd från nätägaren och hårda kontroller. Om inte husets inkommande ledning bryts direkt så kan nätbolagen eventuellt behöva anställa nya nätreperatörer då de gamla riskerar att bli genomstekta.

Så...du säger.. att om jag har en UPS på 10kWh så får jag inte driva mitt hus på det?

Inte utan automatiskt frånkoppling och tillstånd från nätägaren. Du kan ju exempelvis koppla in ett dieselaggregat om du behöver för kritisk verksamhet.