Bästa låten någonsin i Melodifestivalen.
Kristersson är nog evigt tacksam. Man kanske borde skicka en burk med vaselin för att hjälpa till med läkningsprocessen?
Klockan 18 tar han åt sig äran och säger att MODERATERNA har tagit Sverige in i Nato.
Du som har lösningarna på allt, varför blir du inte politiker istället?
Känns bra att den här förnedringsresa är klar. Eller nästan klar i alla fall. Viktig säkerhetspolitisk pusselbit.
Jag tillhör de som tycker Nato blir ännu viktigare om USA börjar dra sig undan Europa. Då, om aldrig förr, är det bara vår gemensamma styrka som kan rädda oss.
För övrigt gjorde jag redan 2003/04 analysen att USA skulle vända Europa ryggen. Man kan väl säga att det var få som var intresserade av den... Tvingade en del medarbetare att läsa vad jag skrev och vad jag såg. Men bland de som på riktigt höll på med frågor kring detta var intresset noll. Min utgångspunkt var förändringarna i Asien, ompositioneringen av amerikansk forskning från öst till västkusten och en massa andra saker.
USA kan ses som Europas barn. Framgångsrik, men lite grövre, bullrigare, inte intresserad av klassisk kultur och historia. Men som föräldrar och barn gillar vi varandra och är bundna till varandra. Men en dag står barnet på egna ben och det leder till att barnet till slut frigör sig och formar ett eget liv. Barnet finner egna intressen och egna umgängen. Pliktskyldigt byts artighetsfraser om att att alltid finnas för varandra men ofta räcker inte tiden till. Föräldrarna saknar sitt barn och är inte alltid helt nöjd med de livsval barnet har gjort. Trots all klagan på barnet genom uppväxten sitter föräldrarna ensamma och sörjer lite.
Jag hörde någon journalist som hänvisade till en expert som hade sagt en massa snälla saker om Sverige försvar. Bla hade experten sagt att vår flott var bra och väldigt högteknologisk. Undrar om experten vet hur många fartyg vi har..?
När det gäller Ubåtar är Sverige världsledande med Gotlandsklassen.
Sverige har en stark flotta i förhållande till vårt land.
Gotlandklassen är fina.
Absolut är de framstående, men vi hade behövt fler än två. Lite häftigt dock att lilla Sverige ändå är så i framkant teknologiskt sett
Men kvalitet vs. mängd? Vi har en jättelång kust och 3 moderna och 2 halvmoderna ubåtar. 5 moderna fartyg(Visbykorvetterna) som har problem med luftvärn.
Officiellt har vi en stor marin styrka men det mesta är stridsbåt 90.
Varför har vi problem med luftvärn på båtarna?
Jag tror det var så att man sparade in på det. Det var tänkt att de skulle ha LV-missiler, men det ströks. En ganska krystad förklaring jag hört var att vi bygger vårt luftförsvar på JAS. Självklart var det en gangsterbesparing.
Det här leder till att vi inte hur som helst kan operera med våra modernaste fartyg och de kan inte heller sättas in hur om hest i internationella operationer. Kolla på det som pågår just nu i Röda havet. Där är väl luftförsvar bland det viktigaste på båtarn, både för att skydda sig själv och för att skydda annan fartygstrafik.
Läste om att de eventuellt ska eller har löst det med en lite halvdan efterhandskonstruktion. Men jag är ju mer intresserad av beslut och organisationsfrågor än missiler, särskilt tokiga beslut och organisationer, så jag kan ha missat något vad gäller den tillfälliga lösningen...
En annan sådan godbit som ligger och väntar på mitt skrivbord är HKP14. Det jag kan om det projektet indikerar att det är värt att lägga några timmar på att förstå det projekt som ledde till att vi fick helikoptrar som vi inte har råd att flyga med, som inte ens fungerar fullt ut, som verkar kräva 50 timmar service per flygtimme och som tog mer än 20 år att få fram trots att den då inte fullt ut kan flyga som det var tänkt. Det är så galet att man inte tror det är sant. Men det är en helt annan affär..
Missilier, pandemier och nu också elbilsladdning på sportlov – är det något du inte har sakkunskap i?!
Att få tekniska saker att fungera..?
Finns väl en anledning att Norge och Australien lämnat leverantören av dessa.
Snart får vi läsa om den nya hackergruppen XMS
Vad kommer efter parodi? Buskis?
Fars kanske?
Buskis är ju som en fars fast sexistisk och ofta homofob