Sverige äter mest skit i hela EU, är du en av dem?

Du är en fin person, lyssna inte på vad andra säger…

De borde ju föda upp panerade kycklingar så man slapp jobbet och plocka dem. :joy:

Skeptisk. Köttätare stoppar nog i sig lika mycket halvfabrikat än veggos och ur nyttighetssynpunkt så är det nog skitsamma om varmkorven är vegansk eller köttbaserad.

Om jag förstått rätt här så är halvfabrikat/helfabrikat och ultraprocesserad två olika saker.
Halvfabrikat är om råvarorna blivit blivit processade innan (typ pasta, ris) men behöver tillagning. Helfabrikat är färdigbehandlade råvaror som kan ätas direkt eller endast behöver uppvärmning (bröd, färdigrätter), medan ultraprocessad mat innebär att det består av ämnen som vanligtvis inte finns naturligt som blivit processade för att ge en ny smak. (Vegankorv, nuggets, snacks, läsk).
Halvfabrikat har fått en dålig klang och oftast tänker vi (jag) på Billys Pan pizza när jag hör det. Men korrekt benämning på fryst pizza skulle då vara ultraprocessad helfabrikat.

Jag är inte helt hundra så är det någon som verkligen vet får ni inflika. Vi äter mycket vegetariskt här hemma så jag önskar att vegbiffar, färs & korv inte är ultraprocessad men jag tolkar det som att det faktiskt tillhör den gruppen av livsmedel


Hon beskriver ultraprocessade produkter som en grupp livsmedel som är väldigt förädlade, med lång hållbarhetstid och ingredienser som inte förekommer naturligt, exempelvis hydrolyserat sojaprotein

.

1 gillning

Aj tusan - provocerande logiskt slutsats.

1 gillning

Skit samma då den ändå ska processas en gång för alla. :joy::joy:

Med den definitionen borde exempelvis mjöl och socker anses som halvfabrikat?

Det stämmer, jag skulle säga att mjöl och socker är halvfabrikat.

Så när folk bakar sitt eget bröd så är det egentligen gjort på en uppsättning halvfabrikat :thinking:

1 gillning

Det stämmer, och när det är färdigt och de säljer det så är det helfabrikat. :wink:

Jag tror vi semantiskt har värderat ordet halv som sämre än hel och därför har vi använt ordet halvfabrikat som något dåligt när vi egentligen har velat beskriva processat (2 el 3) helfabrikat med tillsatser

2 gillningar

Nu är frågan om man skall blanda i en stor skål eller äta dem var för sig.

2 gillningar

Var för sig, sen gammalt. :joy: Men jag har aldrig förstått storheten med dessa.

1 gillning

Var för sig. Cookie Dough blandar man inte :slightly_smiling_face:

Är det något som är blandat är det ju kakdeg i glass !

Ja men den är ju helt suverän behöver inget mer :slightly_smiling_face:

Poäng!

https://www.lu.se/artikel/forskare-klassificeringen-av-ultraprocessad-mat-ar-felaktig
Det verkar som det finns en hel del intressen bakom olika livsmedels klassificering