Rapporten “The UnSustainability Report 2023” som nyligen presenterats pekar på att Sverige ligger efter kring ladduttag. Faktiskt sämst i Europa med ett CPEV-värde på 0,07.
“The UnSustainability Report 2023” är en nysläppt rapport som pekar på olika hinder för Sverige när det gäller den gröna omställningen. Vi skrev tidigare om mängden mobiltelefoner som ligger och skräpar i folks hem men nu visar det sig att vi även har problem med utbyggnaden av ladduttag för elektrifierade fordon.
Det femte hindret handlar om att Sverige är sämst i Europaklassen gällande utbyggnad av ladduttag för elektrifierade fordon, detta enligt den gröna tankesmedjan Transport & Environment. EU rekommenderar länder att ha 0,1 laddstolpar per laddbar bil vilket innebär max 1o bilar per publik laddstolpe, Charging Points per Electric Vehicle (CPEV), ett värde som i Sverige ligger på endast 0,07. Sverige har idag drygt 17 000 laddpunkter och cirka 3 000 publika laddstationer vilket placerar oss i botten bland Europas länder.
I Sverige rullar det snart en halv miljon elbilar och laddhybrider vilket är positivt för omställningen men antalet bilar ökar snabbare än vad utbyggnaden av ladduttagen gör. Anledningarna är bland annat långa tillståndsprocesser och ledtider för energibolagen att ge besked om det finns tillräcklig med effekt. När alla pusselbitar väl är på plats kan den som ansökt om bygglov redan ha gått miste om statlig finansiering, som var en förutsättning för att göra utbyggnaden möjlig.
Detta är något som behöver lösas då det om 12 år ska vara förbjudet inom EU att sälja bilar och lätta lastbilar med förbränningsmotorer.
Källa: Pressmeddelande