Svenskens nya favorithobby är att baka pizza

Från sajten:
image

Varje år blir det populärt med nya aktiviteter i hemmen. Ser man till försäljningsökningen hos Netonnet så är det just nu pizzaugnar.

Netonnet meddelar att de ser en stor tillväxt inom kategorin pizzaugnar med hela 2000 procent. Svensken har med andra ord hittat en ny favoritsysselsättningen i hemmet – att göra sina egna pizzor. Intresset började redan under pandemin och detta håller i sig med fortsatt tillväxt när det gäller försäljningen av pizzaugnar. Så här säger Pia Törnström, Own Brand Manager på Netonnet:

“– Vi ser att allt fler vill baka sin egen italienska pizza hemma. Intresset för hemgjord pizza har verkligen exploderat under pandemin och det är också något som syns i våra försäljningssiffror. Vi talar om en ökning på 2000% sedan 2019. Med denna enorma tillväxt, särskilt de första två åren under pandemin, är det ganska otroligt att även förra året hade en solid tillväxt jämfört med året innan.”

Famför allt unga vuxna har gått i spetsen för den ökade försäljningen av pizzaugnar de senaste åren. De spår även att den elektriska pizzagrillen i år kommer att locka ännu flera att baka sin egen pizza hemma, inte minst för att de är enklare och lite mer flexibla då de kan flyttas in och ut eller tas med till stugan. Dessutom har det ökade utbudet av färdig pizzadeg, pizzamjöl, pizzasåser och topping i dagligvaruhandeln hjälpt till.

Har du fallit för trenden och blir pizzorna goda?

Källa: Pressmeddelande

Har kört sten i ugen i flera år men skaffade en ooni Karu för något år sedan när den kom.
Ibland kör jag gas men oftast på kol och ved.

Degen har haft sin utveckling mellan att köra på sten och sedan i ooni och jag tycker mig nu hittat en deg som godkänns av ....... Frun

Göra pizza hemma är smidigt och kul. Kräver framförhållning men ändå inte så mycket tid per moment.
Har hört om flera som skaffade en pizza ugn och gav upp på första försöket. Det är en learning curve och första pizzorna du gör ska du inte göra med en hungrig familj väntandes.

6 gillningar

Du måste dela lite resultat i vår Oonigrupp ju! Håller med dig om degen, den gjorde att jag nästan gav upp. Men när man väl har fått in det så går det oftast bra, men ibland skiter det sig fortfarande.

1 gillning

Jo jag ska försöka göra det

1 gillning

Är det någon som testat denna?.

Ska man ha stål eller Sten för ugn och grill?

Har inte testat sten men tycker det blir sjukt bra med stål både i ugn och på grillen.

Sten skulle jag säga!

Stål tål högre och snabba temperatur ändringar som det kan bli i en grill
I ugn är det 100% Sten som gäller

1 gillning

Kan man grädda en pizza i 40-45 grader?

/Frågar åt en vän

Verkar luta åt stål

2 gillningar

Vilken blir det?

1 gillning

Nice!. Skriv gärna sedan vad du tycker! :slight_smile:

1 gillning