Varje år blir det populärt med nya aktiviteter i hemmen. Ser man till försäljningsökningen hos Netonnet så är det just nu pizzaugnar.
Netonnet meddelar att de ser en stor tillväxt inom kategorin pizzaugnar med hela 2000 procent. Svensken har med andra ord hittat en ny favoritsysselsättningen i hemmet – att göra sina egna pizzor. Intresset började redan under pandemin och detta håller i sig med fortsatt tillväxt när det gäller försäljningen av pizzaugnar. Så här säger Pia Törnström, Own Brand Manager på Netonnet:
“– Vi ser att allt fler vill baka sin egen italienska pizza hemma. Intresset för hemgjord pizza har verkligen exploderat under pandemin och det är också något som syns i våra försäljningssiffror. Vi talar om en ökning på 2000% sedan 2019. Med denna enorma tillväxt, särskilt de första två åren under pandemin, är det ganska otroligt att även förra året hade en solid tillväxt jämfört med året innan.”
Famför allt unga vuxna har gått i spetsen för den ökade försäljningen av pizzaugnar de senaste åren. De spår även att den elektriska pizzagrillen i år kommer att locka ännu flera att baka sin egen pizza hemma, inte minst för att de är enklare och lite mer flexibla då de kan flyttas in och ut eller tas med till stugan. Dessutom har det ökade utbudet av färdig pizzadeg, pizzamjöl, pizzasåser och topping i dagligvaruhandeln hjälpt till.
Har du fallit för trenden och blir pizzorna goda?
Källa: Pressmeddelande