Svenska priser på Audi Q8 e-tron

Från sajten:
image

Audi E-tron får en smärre facelift, större batterier och nytt namn – det här är Audi Q8 e-tron.

Det krävs ett tränat öga för att se skillnad på gamla Audi Etron och nya årsmodellen. Skillnaden syns framförallt i fronten där man nu hakar på trenden med ett långt vertikalt LED-streck som går längs hela underkanten av frunkven. Audi Q8 Etron har också en traditionell grill där spjällen kan öppnas och stängas vid behov beroende på om batteriet behöver kylas eller om aerodynamik skall prioriteras.

Audi-loggan har nu en inplastad känsla. Det kommer finnas olika färgmöjligheter att välja till grillen.

Audi Q8 e-tron

På baksidan ser du skillnaden främst genom att det alltså står Q8 i stället för e-tron till vänster om registreringsskylten.

Baksidan på Audi Q8 e-tron

Därför Q8 e-tron

När vi hör betäckningen Q8 är det lätt att tänka på den betydligt större fossildrivna bilen Audi Q8. Det stora flaggskeppet i Audi-flottan. Genom att döpa om e-tron till Q8 e-tron visar man att Q8 e-tron även den är flaggskeppet – men i den elektrifierade flottan. Det finns också en mindre eldriven Audi. Den heter Q4. En Audi Q6 e-tron är under utveckling.

Interiör Audi Q8 e-tron

Kommer i två designutförande

Q8 e-tron kommer som traditionell SUV och som sportback-version med sluttande tak. Båda finns i en 50- 55- och SQ8-varianter. Siffrorna 50 respektive 55 visar hur stark en Audi är och kommer från fossilbilarna från början. SQ8 står däremot för att det är en sjuhelsickes sportig variant med allt vad det innebär av motorstyrka.

Audi Q8 e-tron & q8 e-tron Sportback

Audi Q8 e-tron & SQ8 e-tron Sportback.

Svenska priser på Q8 e-tron

  • Audi Q8 50 e-tro Proline Edition: 799 900 kr
  • Audi Q8 55 e-tro Proline Edition: 894 400 kr
  • Audi SQ8 e-tron: 1 013 300 kr.

Sportback-versionen kostar 26 500 kr extra.

Det som gör det hela så roligt är att instegsmodellen av Audi Q8 e-tron är billigare än vad gamla e-tron 55 var. Men specifikationerna på alla modeller har bumpats upp vilket gör att nya 50:an motsvarar ungefär vad gamla 55:an var.

Audi SQ8 Sportback E Tron Quattro

Batterier och räckvidd

Audi Q8 50 e-tron

  • Batteri: 89 kWh netto (95 kWh brutto).
  • Laddeffekt: 150 kW.
  • WLTP: 49,1 mil (Sportback: 50,5 mil).
  • Förbrukning: 2,01 – 2,4 kWh/mil (Sportback: 1,95-2,37 kWh/mil)

Audi Q8 55 e-tron

  • Batteri: 106 kWh netto (114 kWh brutto).
  • Laddeffekt: 170 kW.
  • WLTP: 58,2 mil (Sportback: 60 mil).
  • Förbrukning: 2,06 – 2,44 kWh/mil (Sportback: 1,98-2,41 kWh/mil).

Audi SQ8 e-tron

  • Batteri: 106 kWh netto (114 kWh brutto).
  • Laddeffekt: 170 kW.
  • WLTP: 49,4 mil (Sportback: 51,3 mil).
  • Förbrukning: 2,4 – 2,8 kWh/mil (Sportback: 2,35-27 kWh/mil

Prestanda

Alla varianter är fyrhjulsdrivna. Q8 har två motorer och SQ8 har tre motorer.

  • Audi Q8 50 e-tron: 250 kW / 664 Nm
  • Audi Q8 55 e-tron: 300 kW / 664 Nm
  • Audi SQ8 e-tron: 370 kW / 973 Nm

Drakvikten är 1800 kg med bromsande släp. Precis som tidigare.

AC-laddning

Alla varianter laddar med 11 kW som standard. Precis som tidigare går det att uppgradera till 22 kW.

Laddkurvor

Q8 e-tron har fortsatt tämligen imponerad laddkurva om än något justerad. 55-versionen med sin möjlighet att ladda upp till 170 kW går upp i 150 kW strax efter att batteriet når 25% och når sedan 170 kw en kort stund runt 60%. Q8 e-tron 50 har precis som sin föregångare plattare laddkurvar och drar upp i 150 kW tämligen omgående och håller den hastigheten ända upp till runt 80 procent.

Charging power Audi Q8 55 e-tron (106 kWh net battery capacity).

Övriga nymodigheter

Det är inte bara de större batterierna som gör att nya Q8 e-tron kommer längre. Motorerna är uppdaterade och genererar ett starkare vridmoment vid samma effekt.

Aerodnamiken är förbättrad och luftmotståndet sänks från 0,26 cW till 0,24 cW på Sportback-varianten. cW är benämningen för fenomenet luftmotståndskoefficient. Eller luftmotstånd kort och gott. Den vanliga varianten är minskningen från 0,28 till 0,27 cW.

Fjärrstyrd parkeringsassistans

Senare nästa år kommer det gå att beställa Q8 e-tron med en fjärrstyrd parkeringsassistans. Det betyder att vi kommer kunna köra bilen ut och in från parkeringsplatser med hjälp av MyAudi-appen på mobilen. Namnet på det tillägget blir Parkeringsassistans Plus.

LED-strålkastare med symboler

Med tillägget Matrix LED-strålkastare kan bilen börja projicera orienteringsljus ner mot vägen men även varningsskyltar och andra viktiga meddelanden.

Digital Matrix LED headlights: Advanced traffic information.

Beställning och tillgänglighet

Audi Q8 e-tron går att beställa från och med mitten av november och de första bilarna planeras att levereras till kunder under våren nästa år.

Galleri

Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 e-tronAudi Q8 e-tron
Audi Q8 e-tronAudi Q8 e-tron
Audi Q8 e-tronAudi Q8 e-tron
Audi Q8 e-tronAudi Q8 e-tron
Audi Q8 e-tron InteriörAudi Q8 e-tron Interiör
Audi Q8 e-tron InteriörAudi Q8 e-tron Interiör
Audi Q8 e-tron InteriörAudi Q8 e-tron Interiör
Audi Q8 e-tron InteriörAudi Q8 e-tron Interiör
Audi Q8 e-tron InteriörAudi Q8 e-tron Interiör
Audi Q8 e-tron InteriörAudi Q8 e-tron Interiör
Audi Q8 e-tron InteriörAudi Q8 e-tron Interiör
Audi Q8 e-tron InteriörAudi Q8 e-tron Interiör
Audi Q8 e-tron bagageutrymmeAudi Q8 e-tron bagageutrymme
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Dynamic photo, Colour: Chronos Gray metallic.
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallicAudi Q8 e-tron i färgen Chronos Gray metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
StAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tronAudi Q8 Sportback e-tron
Audi Q8 Sportback e-tronAudi Q8 Sportback e-tron
Audi Q8 Sportback e-tronAudi Q8 Sportback e-tron
Audi Q8 Sportback e-tronAudi Q8 Sportback e-tron
Audi Q8 Sportback e-tronAudi Q8 Sportback e-tron
Audi Q8 Sportback e-tronAudi Q8 Sportback e-tron
Audi Q8 Sportback e-tronAudi Q8 Sportback e-tron
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
Audi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallicAudi Q8 Sportback e-tron i färgen Madeira Brown metallic
4 gillningar

Är det inte e-tron GT som är flaggskeppet när det gäller Audis elbilar?

Det är ju mer en entusiastbil tänker jag.

Leverans samtidigt som jag eventuellt får min Q4 beställd i augusti förra året, jag är inte alls bitter! :stuck_out_tongue:

Väntat typ 18 månader då eller? Låter ju helt sjukt.

Trevliga bilar men verkar fortfarande vara väldigt energihungriga?

Jo jag är ganska trött på det nu.
När jag beställde skulle den förmodligen komma i januari-februari. Sen flyttades det till V15, i V15 flyttades det till V40, redan där blev man ju rätt matt.
Sen i somras flyttades det fram till att den förmodligen kommer byggas mars-april nästa år. Sen en månad till ungefär från den byggs tills jag får hem bilen.
Så ja, landar in på 18-20 månader väntetid om planen nu håller..

Har jag missat nåt från GoT nu igen? :wink:

3 gillningar

Ja, eller i alla fall energihungriga.

Man kan ju inte använda ordet törstiga längre, känns fel. :grinning:

Nej precis. Men jag skulle nog vilja ändra "väldigt energihungrig" till bara "energihungrig" nu.

Och som en man på runt 200 pannor så vill jag ju ha en bil som är som mig själv – alltså energihungrig :wink:

1 gillning

Det mesta är relativt. :grinning:

Sanning broder!

1 gillning

Alltså jag förstår inte priset, det verkar vara 100' fel mot det officiella på Audis hemsida

J va med bilder det var :smile::grin:

Snygga former! Men grillen… njä…

Såg också det. Men har trippelkollat pressmeddelandet. Men läste att dessa priser är kampanjpriser för ÅF så hör med dem.

Från sajten:
image

Audi har dragit igång tillverkningen av Q8 e-tron. Samtidigt har flera kunder fått sina datum framflyttade.

Den dedikerade Q8 e-tron-fabriken i Bryssel har ställt om för att börja tillverka den nya årsmodellen av elbilen som tidigare gick under endast e-tron. I och med årets facelift fick bilen nytt namn för att markera att det är den fetaste e-bilen i Audis flotta. Namnet skall inte blandas ihop med Audi Q8 utan e-tron epitet. Det är en fossilbil på helt annan plattform.

Att denna modell har en egen fabrik torde vara en av anledningarna till att modellen historiskt haft betydligt lägre leveranstid än exempelvis den betydligt mindre och billigare Audi Q4 e-tron.

Samtidigt är det flera som rapporterar om att de fått sina tillverkningsdatum framflyttade med varierande längd. Så även där kan det säkert vara lite ansträngt med vissa konfigurationer.

Här satsar man också hårt på att vara koldioxidneutral. Något som man blev år 2018. Motorerna tillverkas exempelvis i ungern och transporteras sedan med tåg till Bryssel.

Läs mer om Audi Q8 och skillnaden mellan äldre modellen i vår artikel.

Via Pressmeddelande.

 

 

Galleri

Audi Q8-tillverkas i Bryssel
Audi Q8-tillverkas i BrysselAudi Q8-tillverkas i Bryssel
Audi Q8-tillverkas i BrysselAudi Q8-tillverkas i Bryssel
Audi Q8-tillverkas i BrysselAudi Q8-tillverkas i Bryssel
Audi Q8-tillverkas i BrysselAudi Q8-tillverkas i Bryssel
Audi Q8-tillverkas i BrysselAudi Q8-tillverkas i Bryssel

Kollat igen @MIKAEL_AHLIN - rabatten på 100 kr för Pro Line-edition syns inte i konfiguration utan läggs på när du sedan beställer bilen via ÅF.

Du hittar dem även på Audis webbsida men under: https://www.audi.se/se/web/sv/models/q8-e-tron/q8-e-tron.html#Introduktionserbjudande

Från sajten:
image

Högre markfrigång, mörka färger, mycket utrustning och en radda Dakar-dekaler gäller när Audi lanserar Q8 e-tron 55 edition Dakar.

Denna artikel är skriven i samarbete med Ladda.ac – hitta bästa laddboxen för dig.

Audi tar fasta på att de är en av de stora spelarna i Dakarrallyts när det gäller elbilar och lanserar en Q8 e-tron som tar inspiration från ökenracern RS Q e-tron.

Modellen Q8 e-tron 55 edition Dakar betyder att vi får 55-varianten av Q8-etron. Det är mellanmodellen med två motorer på totalt 300 kW som ger ett vridmoment på 664 Nm. Batteriet är hela 106 kW. Unikt för edition Dakar är den högre markfrigången på upp till 220 mm – det är 65 mm högre än standardmodellen. Terrendäcken som följer med är General Grabber AT3.

Utrustningen inkluderar heads-up, adaptiva “Matrix” LED-strålkastare dock inte de fetaste “Digital Matrix”-varianterna, interiört skvallrar olika detaljer att vi kör en Dakar-variant i form av dekaler på mattorna, detaljer i förardisplayn och mittenskärmen samt information om lutningsvinkel. Förvarings och bagagutrymmespaketet ingår men framförallt följer det också med en taklasthållare som klarar 40 kg.

Här lutas det rejält.

Annan standardutrustning är induktionsladdare som annars kostar 6800 kr då den också utlovar bättre mottagning till bilen, förarstödsspaket Tour (adaptiv farthållare, styrassistans och skyltavläsning) samt City (varnar för exempelvis trafik som håller på att korsa din väg när du backar ut), interiörspaketet blir S line-interiör det vill säga sportstolar klädda i mikrofiber Dinamica och konstläder. Instrumentpanelen är av svart konstläder och rutorna bak är tonade. Färgerna som erbjuds är Siambeige metallic, Mytsvart metallic och Magnetgrå lackering där grillen är anpassad efter bilens kulör och dessutom har en liten LED-list mellan grillen och frunkhven (Årets nyård 2023, red anm).

Mytsvart metallic med Single frame-grillen.

Som tillval kan du välja till en Dakar-foliering men det kommer enbart erbjudas i 99 bilar. Dessa blir också numrerade – allt för att maximera fomo-känslan.

Priset för kalaset börjar på 1,44 miljoner kronor och någon gång första kvartalet öppnar orderböckerna.

Denna artikel är skriven i samarbete med Ladda.ac – hitta bästa laddboxen för dig.

Galleri

Audi Q8 e-tron edition Dakar
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Detail, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Detail, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Detail, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Detail, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Detail, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Detail, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
On the inside, the S line interior is now standard : This package includes deeply contoured sports seats upholstered in Dinamica microfiber and artificial leather.
The robust equipment of the Q8 e-tron edition Dakar offers further proof of its practicality. The storage and luggage compartment package is also a standard feature.
The Q8 e-tron edition Dakar can be fitted with a unique decal package inspired by the legendary RS Q e-tron.
The Q8 e-tron edition Dakar can be fitted with a unique decal package inspired by the legendary RS Q e-tron.
Compared to the base model, the electric SUV with General Grabber AT3 all-terrain tires has 65 millimeters higher ground clearance.
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Detail, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Detail, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Detail, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Cockpit, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Interior, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Interior, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Detail, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Detail, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Detail, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Detail, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Dynamic photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping
Static photo, Colour: Mythos black metallic, specific edition Dakar wrapping