Hackergrupp hotar att släppa data från svenska tjänsten SportAdmin som används av cirka 1 700 idrottsföreningar med totalt 1,7 miljoner medlemmar.
Intrånget skedde förra månaden och kan ha exponerat upp till 300 GB data. Enligt DN har hackergruppen Ransomhub redan publicerat delar av informationen på darknet och kräver nu en lösensumma för att inte släppa resten. Lime Technologies som ligger bakom det administrativa systemet SportAdmin har bekräftat attacken men vägrar förhandla med angriparna på polisens inrådan.
Ransomhub beskrivs som en relativt ny hackergrupp med kopplingar till Ryssland. De har en uttalad policy att undvika attacker mot vissa länder som Kina och Nordkorea.
Min e-postadress och mitt mobilnummer läckte ut när basebollsajten mlb.com blev hackad. Har effektiva filter mot skräppost men mitt mobilnummer gick inte att använda längre. – det kom för många bluffsamtal och spammeddelanden.
Är numera restriktiv med att lämna ut mitt nya nummer och genererar en ny e-postadress för varje sajt jag registrerar mig på.
Skrattretande när de skriver att SportAdmin inte bryr sig om sina kunders integritet, i samma mening som de pratar om utpressning och att de kommer att släppa denna data.
SportAdmin har förstås problem, men att de inte betalar till utpressare är inte ett av dem.