Svensk elbil kör in i husvägg – utan förare

Från sajten:

Hur mycket kan vi lita på tekniken i våra bilar? Det frågar sig en Skoda Enyaq IV-ägare efter att hans bil kört iväg själv och rakt in i en vägg. Utan att han satt i den.

Det var i snöslasket i november förra året som en ägare av elbilsmodellen Enyaq IV från Skoda stannade bilen – klev ur och förväntade sig att bilen skulle stå kvar. Den funktion som alltid tidigare alltid satte bilen i P-läge när han reste sig från förarstolen fungerade inte och skodan åkte iväg – in i en vägg.

Det går bara att spekulera i vad som hände. Vi har ställt frågan till Skoda Sverige som lovat att återkomma. Vår tes är emellertid att bilen aldrig riktigt stannade och därmed aktiverades inte det första steget i form av den så kallade Auto Hold-funktionen. Auto Hold gör att när vi bromsat bilen till helt stillastående så kör den inte iväg även om vi har framåt eller bakåt-växeln i. Som synes på videon ovan kan det hala väglaget i form av att det byggts upp lite slask framför däcken något med saken att göra.

Det är detta jag menar med att vi förlitar oss på bilens alla automatiska system. Man lägger i P läget och aktiverar parkeringsbromsen, sen gammalt. Så har vi gjort i alla tider men inte nu längre tydligen. Vi ska avlastas från fler och fler moment och bilen tar över våra uppgifter. Så framtiden är att bilen gör allt själv och vi behöver inte ens körkort eller vara nyktra i bilen då vi är en passagerare utan ansvar. Detta är nog bara början, det kommer att hända mycket märkliga saker med bilarnas elektronik gissar jag på.

Känns som att autohold aldrig hann gå i? Borde väl gått bekräfta via Skoda om de kollat loggar?

P-läge och autohold eller inte, man stänger väl av bilen när man går ifrån den?
Om det nu inte lutar kraftigt eller man satt den i neutral borde den ju stå kvar ändå?

1 gillning

SBS.

Kan det vara någon creep-funktion?

OT:
Det här med att stänga av tändningen, lägga i p-bromsen, stänga av bilen... Måste men göra sånt på moderna bilar? Känns ju helt onödigt och något jag aldrig vill gå tillbaka till.

Stänga av bilen ser jag ingen vits med, annat än för att undvika tomgångskörning (förbränningsbil) eller att någon obehörig ska köra iväg med bilen.

Själv lägger jag bara i P, utan att stänga av, om jag kortvarigt lämnar bilen.

Det där ser som att den rullar iväg, inte att den kör iväg.
En norrman var med om att hans fossilbil kört iväg ett par gånger. Senaste gången mitt i natten. Våknet av at bilen kjørte av seg selv – igjen – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio

KAn det vara för 15 år sedan Audi fick problem med att bilar rullade iväg? Ofta var det när föraren hade kört ut ur ett garage och sedan lämnade bilen för att stänga garagedörren, om jag kommer ihåg rätt.

Självklart var det förarna som hade glömt att lägga i P men då "kunden alltid har rätt" valde Audi att vara väldigt vaga i sina kommentarer(förarna hade ju såklart ingen aaaaanining om varför bilden börjat rulla). Tänk om Audi istället hade skällt ut förarna och förklarat att de var helt enkelt slarviga och odugliga som förare? :sunglasses:

Idag har ju många automatväxlade bilar att vid dörröppning går P i. Detta är en riktigt dum finess då man ibland behöver flytta bilen med öppen dörr.

2 gillningar

Finns inga dåliga Audi-förare.

1 gillning

Ingen regel utan undantag!

Även om Dacia och små franska bilar oftast känns värst!

Såklart, tänkte inte på det..:sweat_smile: