Surfa lugnt och skönt med nya OnePlus Pad

Från sajten:
image

Vilken är den mest praktiska prylen om du vill slappa i hängmattan men tycker att mobilen är för liten och laptopen för stor? Givetvis är svaret på frågan en surfplatta!

Sedan surfplattan på allvar presenterades för ett antal år sedan så har vi sett otaliga varianter av dessa. Inte bara med olika operativsystem utan även storleksmässigt har det funnits många att välja på. Just storleksmässigt så är dessa i många fall snarlika när det gäller dimensioner men ibland sticker en och annan ut.

OnePlus Pad är en sådan surfplatta som får en att höja lite på ögonbrynen. Med en läckert grön färg, en väl tilltagen kameraö på baksidans övre mitt så har den ett format som sägs vara mer lämpat för viss mediekonsumtion. OnePlus Pad har nyligen börjat säljas på den svenska marknaden och vi har testat denna nya surfplatta i ett par veckors tid nu och vi gillar den. Varför får du reda på genom att läsa vidare här på Teknikveckan…

Det här är surfplattan OnePlus Pad

OnePlus Pad är en surfplatta som genast väcker uppmärksamhet, inte bara för en riktigt läcker och harmonisk grön färg vid namn Halo Green utan även för det mönster som framträder på dess baksida. Vid en första anblick ger surfplattan ett väldigt kvalitativt intryck där detaljerna fått extra kärlek vid designen av denna.

En annan sak som man lägger märke till direkt är kameran som i vanliga fall brukar gömmas uppe i ett hörn på surfplattor medan den här får en mer framträdande plats på baksidans övre mitt. Dessutom ser linsen ut att vara gigantisk jämfört med vad vi är vana vid att se på dagens surfplattor. Baksidan har dessutom en diskret OnePlus-logotyp som smälter in fint.

Det exemplar vi fick tillsänt oss för test levererades tillsammans med det kompatibla tangentbordet och den penna eller stylus som också kan användas för att ta anteckningar och navigera med. I förpackningen medföljer utöver surfplattan en kabel av typ USB-C, en snabbstartsguide och lite dokumentation.

Installation av surfplattan OnePlus Pad

Att komma igång med OnePlus Pad skiljer sig inte mot att komma igång med en vanlig Android-enhet. Samma förfarande som vi är vana vid även om det är företagets egna operativsystem, OxygenOS 13.1 som används på surfplattan och som baserar sig på Android 13. För övrigt ett operativsystem som flyter på bra vilket jag baserar på de erfarenheter jag har av att ha testat deras senaste mobiltelefoner OnePlus 11 5G samt OnePlus Nord CE 3 Lite 5G.

För mig som till vardags använder Apple-produkter så tycker jag att det går ganska fort att komma igång. Givetvis ska ett antal nödvändiga inställningar göras innan det går att använda surfplattan. Här ska det tilläggas att det går lite fortare om man som användare har ett Gmail-konto varpå information därifrån hämtas in vid installationen av surfplattan.

Tacksamt nog så är inte surfplattan fullproppad med en massa egna programvaror utan enbart ett antal som väl får anses vara nödvändiga för funktionaliteten. Utöver då en drös appar från Google men å andra sidan så brukar de flesta av dessa ändå användas så här vinner man som användare lite tid på att de är förinstallerade.

En sak jag uppskattade var att pennan som går att använda (tillbehör) snabbt och enkelt hittades vilket inte var fallet med en annan surfplatta jag nyligen testade. Bra jobbat där OnePlus!

Användning av surfplattan OnePlus Pad i vardagen

Att recensera produkter från olika företag och skriva ner sina intryck och upplevelser är inte alltid lätt. Då det ständigt finns produkter att testa här hemma så gäller det att man “nollställer” sig mellan de olika testerna. Inte alltid lätt eftersom jag vid sidan om skrivandet för Teknikveckan även använder en mängd privata prylar både i jobbet och utanför. Med det sagt så känner man sig lite förvirrad ibland där man sitter och försöker testa både den ena och den andra funktionen.

Givetvis finns det självklara saker att testa inför en recension och en av dessa är skärmen. OnePlus Pad har en 11,61″ stor skärm av typen LCD med en uppdateringsfrekvens på 144 MHz. Bildförhållandet är på 7:5 vilket OnePlus kallar ReadFit vilket avviker från de flesta andra surfplattor på marknaden. Detta format har valts för att användaren ska kunna ha två sidor bredvid varandra och få en bättre överblick på dessa vilket faktiskt fungerar bra tycker jag!

Skärmen är inte den bästa jag sett på en surfplatta men ändå fullt tillräcklig för att kolla på film eller serier och leverera bra svärta. Upplösningen ligger på 2800 x 2000 pixlar med 296 ppi och färgåtergivningen är riktigt bra. Kanterna runt om är också tunnare än på till exempel en iPad av tionde generationen. För spel så väljer jag att inte säga något om detta då jag är så långt från den världen som det bara går. Senaste jag spelade var väl Solitaire på Windows 95 vilket ju var ett tag sedan…

Det som å andra sidan skickar iväg många andra konkurrenter här är ljudet som strömmar ut ur de fyra inbyggda högtalarna. Riktigt bra och omslutande för att komma från en surfplatta så här är det full pott. OnePlus Pad har stöd för både Dolby Vision som Dolby Atmos.

OnePlus Pad är dessutom ganska tunn, endast 6,54 millimeter vilket gör den behaglig att hålla i handen eller händerna. Viken ligger på 552 gram så helt okej tycker jag. Dessutom har den upp till 1 månads standbytid via batteriet på 9 510 mAh vilket man inte är bortskämd med i dagens värld av surfplattor.

Batteriet ska kunna ge upp till 12,4 timmars uppspelning av video och nu har jag förvisso inte testat just detta men jag har å andra sidan inte behövt ladda surfplattan speciellt ofta vid normal användning lite då och då i soffan under kvällstid. Det ska tilläggas att surfplattan laddas fullt på endast 1 timme med 67W SUPERVOOC-tekniken.

Tangentbordet som finns som tillbehör är ganska skönt att skriva på med bra motstånd vid nedslag. Däremot lite synd att nordiska bokstäver inte finns med i teckenuppsättningen. Här blir det till att förlita sig på muskelminnet från vanliga tangentbord och då flyter det på. Lite ovant i början dock när man är van vid fullbreddstangentbord men efter ett tag är det helt okej. För övrigt så finns det ett fodral utan tangentbord också till ett lägre pris men detta har vi ej testat.

Pennan är skön att skriva med och reagerar fint när man ändrar lutning av denna. Det fungerar att rita med den också även om det inte blir några större konstverk. Den app som finns med för anteckningar löser det vardagliga för dig.

En lite kul och udda funktion som kan kanske vara bra vid videosamtal är möjligheten att manipulera ditt ansikte. Här är det fritt fram att laborera med hur du vill se ut, mindre ansikte, nästa eller haka är några av alternativen som finns att välja på. Själv kör jag på “naturlig skönhet”…

OnePlus Pad kommer med en konfiguration på 128 GB lagringsplats vilket kan tyckas vara okej men inför en semesterresa där filmer och serier kanske ska laddas ner så kan det vara i snålaste laget. Det finns ej heller plats för ett externt minneskort så planera därefter.

Upplåsning av surfplattan kan ske med antingen ansiktet eller lösenkod, stöd för fingeravtryck finns inte vilket är lite synd men å andra sidan så fungerar ansiktsupplåsningen ganska bra. Hänger sig vid enstaka tillfällen varpå lösenkoden får användas.

Recension: OnePlus Pad

Fördelar

• Ljudet
  • Tunn
  • Mycket för pengarna
  • Standbytiden
  • Kamerans placering

Nackdelar

• Ej OLED-skärm
  • Laddare medföljer ej
  • Minneskortplats saknas
  • Ej fingeravtrycksupplåsning
  • Inga nordiska tecken

Detaljer

Tekniska specifikationer OnePlus Pad:

• Mått: 258,03 x 189,41 x 6,54 mm
  • Vikt: 552 gram
  • Skärmstorlek: 11,61″
  • Skärmtyp: LCD
  • Upplösning: 2800 x 2000 pixlar
  • Uppdateringsfrekvens: 30/60/90/120/144 Hz
  • PPI: 296
  • Kontrast: 1400:1
  • Ljusstyrka: 500 nit (vanligt)
  • RAM: 8 GB LPDDR5
  • Lagring: 128 GB UFS 3.1
  • Operativsystem: OxygenOS 13.1
  • CPU: MediaTek Dimensity 9000
  • Batteri: 9510 mAh/36,99Wh
  • Laddare: 67W SUPERVOOC
  • Kamera, bakre: 13 MP
  • Video: 720p 30 fps, 1080p 30 fps, 4K 30 fps
  • Stöd för videozoomning: Ja
  • Stöd för EIS-stabilisering: Ja
  • Frontkamera: 8 MP
  • Video: 720p 30 fps, 1080p 30 fps
  • Stöd för videozoomning: Nej
  • Stöd för EIS-stabilisering: Ja
  • Anslutning: Wi-Fi 6 (802.11ax), Wi-Fi 5 (802.11ac), 802.11a/b/g/n/, WLAN 2.4G/WLAN 5.1G/WLAN 5.8G, Bluetooth V5.3, BLE, stöder TWS-enheter, SBC, AAC, aptx, aptX HD, LDAC
  • Port: USB-C
  • Upplåsningsmetod: Ansikte
  • Sensorer: Geomagnetisk, ljus, acceleration, gravitation, gyroskop, färgtemperatur, hall

Rekommenderat pris för OnePlus Pad är 5 990 kronor och mer information om surfplattan finns att läsa här. Fodral med tangentbord kostar 1 799 kronor, vanligt skyddande fodral kostar 699 kronor och pennan 1 169 kronor.

Sammanfattning

OnePlus Pad är en trevlig surfplatta som utstrålar såväl kvalitet som användarvänlighet. Den är tunnare än en del andra surfplattor på marknaden och skön att hålla i. Skärmen är bra trots att det inte är en OLED men det som imponerar mest när det gäller mediekonsumtion är ljudet från de fyra inbyggda högtalarna. Detta är sjukt bra och inte minst omslutande så här har OnePlus gjort ett bra jobb. Operativsystemet OxygenOS 13 gör att allt flyter på bra och surfplattan känns därför pigg och responsiv. Vi fick testa OnePlus Pad med både tangentbord och penna och är överlag nöjda med detta trots avsaknaden av nordiska tecken på tangentbordet. Pennan fungerar bra att skriva med trots att den känns lite glatt på ytan till en början. Kameran gör sitt jobb och placeringen är bra även om jag vid ett par gånger kom på mig själv med att hålla fingrarna över kameralinsen men det är en vanesak. Även batteriet imponerar och den behövs inte laddas lika ofta som min iPad.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Ser faktiskt riktigt intressant ut. Jag har gått i tankarna på en iPad Pro 12" för att använda för filmtittande mm. när man är iväg hemifrån. Detta verkar ju vara ett betydligt mer prisvärt alternativ. Tråkigt dock att det enbart erbjuds 128gb lagringsutrymme, hade gärna sett 512gb.

1 gillning