Succession (innehåller spoilers)

Jag tyckte slutet var lite för abrupt, skulle nog varit ett avsnitt till tycker jag med lite mer reaktioner. Nu känns det som det är 50/50 om Kendall överlever i ens 24 timmar till. Shiv kommer klara sig rätt bra till slut och Roman blir chef över någon riktigt nazistisk höger-grejj.

Men mycket hellre som det var nu än 6 mer säsonger tills man tröttnade på serien.

2 gillningar

Håller helt med. Avsnittet var ju ca 1:30. Så dom skulle haft sista halvtimmen med efterspel.

Sedan gick det lite som jag trodde med 3 fucked up kids som inte litar på någon och med dålig självkänsla. Låg i luften att dom inte skulle komma överens.

Okej då kör vi!

Jag har älskat denna serie från början till slut och har många gånger känt att det har varit lite som en ny tolkning av Kung Lear på många sätt, eller kanske till och med en touch av Romeo och Julia. Det sista avsnittet tycker jag var en riktigt bra avslutning på en fantastisk serie. Jag kommer hoppa lite mellan olika scener i sista avsnittet som är mina guldkorn.

Scenen strax innan de ska rösta när Roman börjar titta på sitt ärr och säger att det inte är så farligt och att faktiskt skulle kunna bli vd är så stark. Roman har alltid styrts av våld och Kendall vet det så när de "kramar" om varandra så pressar han så hårt så hans nysydda sår öppnas igen och då vet han sin plats igen. En grisig sak att göra för Kendall som vet att Roman styrs på detta sätt så han enkelt kan få sin röst från honom.

Den fina familjescenen i köket hos deras mamma visar syskonens kärlek till varandra som vi inte sett många gånger innan och det är en otroligt fin stund innan helvetet brakar loss och Kendell får trots allt känna sig som en kung om än för en liten stund.

En av de sista scenerna när röstningen nästan är avslutad och det står 6-6 är även den otroligt stark när Kendall inser att det är kört för honom. Han tappar det totalt och glider tillslut ned på golvet och inser att det är över, det blir ingen kungakrona. Han som normalt är extremt bra på argumentera fick inte ur sig något annat än "I'm the eldest boy" och det kändes som att han verkligen blev ett barn igen.

En annan scen som var tillfredsställande att se var när Greg gav Tom en ordentlig örfil tillbaka, han har alltid varit Tom underlägsen men där fick han stå med rak rygg (om än för en liten stund). Det varade dock bara en kort stund för när Tom blev vd så fick Greg känna på sin plats i näringskedjan igen när Tom säger "But I got you. I got just enough capital". Måste även säga att det var en kul detalj när de fick sätta klisterlappar på saker hemma hos Logan Roy och Greg slår till klockan som han råkade slå till i andra avsnittet i första säsongen, en kul liten detalj.

Sista scenen i serien när Kendall promenerar med sin livvakt är en scen som har utspelats förr med Kendalls pappa och här är han verkligen så långt ned i mörkret han kan komma. Om han kommer resa sig igen eller helt enkelt ta livet av sig får vi aldrig veta. Han har förlorat makten, relationen med sina syskon och även alla chanser till att vara en pappa till sina barn. Kommer han ta sig ur det och bli en lika vidrig karaktär som sin pappa tro?

Det känns som att det kommer gå bra för Shiv som på något sätt kommer jobba under Tom och även Roman kan nu släppa allt och bara få leva. Sista scenen med honom där han beställa en martini som var Gerris favoritdrink var även den en kul detalj. På det stora hela så är Succession på min topp 5-lista av de bästa serier jag någonsin har sett och det sista avsnittet var riktigt snyggt ihopsatt och jag är nöjd med hur det slutade för samtliga parter.

3 gillningar

Jag har provat flera gånger att se denna serie. Alla verkar gilla den. Men, den fastnar inte hos mig. Tror det beror på karaktärena som är allt annat än trevliga.

Ja Succession är verkligen en modern tragedi, man hoppas och hoppas att det på nått sätt går vägen för huvudpersonerna men vet innerst inne att det kommer att bli motsatsen. Logan fick rätt i slutändan, inget av barnen var ämnat att ta över och precis så blev det.

Underbart att seriens slagpåsar Tom och kanske framförallt den kontakt-/familjekärlekstörstande Greg är de två karaktärer, som likt katter med nio liv, är de som på något sätt överlever.

Ett bra avslut och i rättan tid, även om man såklart suktar efter mer. Men som man säger ”bäst att sluta på topp”, eller ja på rock bottom för Ken, Shiv och Rome då.

1 gillning

Det roliga är att de ser det hela som en förlust (förutom Roman kanske då) men sanningen är ju att de går ur den här affären snuskigt rika. En annan hade väl ställt sig på ett torg och bara skrikigt av lycka medans för dem är det en stor förlust.

Precis. Tycker liknelsen de gör med kungakronan är ganska talande. Pengar betyder inget för dem, det är makten och prestigen som är allt för den som redan har allt annat.

Precis så, pengarna har de ju haft och levt med hela livet så det är ju något de inte ens tänker på. Men som du säger, makten är det enda de bryr sig om och att bli lika framgångsrika som sin far.

Intressant att det var så nära att ett av världens största mediaföretag skulle styras av 1-2 väldigt okompetenta ledare. Om det ligger någon sanning bakom storyn så är det säkert en hel del väldigt dåliga ledare som har på tok för mycket att säga till om där ute.

Även om Shiv var kanske den smartaste av syskonen så förlorade nog hon racet om VD-posten när hon föddes som som kvinna.

Jag tror den visar hur det går till på flera större bolag där inflytande, politik och makt är vägen att gå för att lyckas istället för att enbart titta på individens kunskap och erfarenheter.

@Zop vad tyckte du då?

Ett fulländat slut på den bästa tv-serien på många år.

Har inget att tillägga.

2 gillningar