Styra TV med apple remote

Tjena

Jag går och funderar på att skaffa mig en appleTV till min Samung the Frame. Det kan tyckas onödigt, men just nu har jag en gammal Teliabox inkopplad till den eftersom Telia inte har någon App i tv:n. Det hade väl varit ok om det inte var så att jag även har HBO genom Telia och det är så obeskrivligt dåligt gränssnitt för att hitta något. I appleTV däremot är ju appen riktigt bra tycker jag.

Om jag nu skaffar en AppleTV vill jag helst slippa tv-fjärren helt. Jag vet att kan styra ljudet med den, men hur blir det om jag vill byta HDMI-ingång. Går det på något sätt att göra med apple remote också?

När du startar atv, väcks din tv samt omvänt. Men du tyvärr inte styra källan via atv.
Jag använder knappt orginalfjärren till min samsung, det är i så fall för att ändra volymen när spelkonsollen används.

1 gillning

Lättare att styra AppleTvn med Samsung-fjärren då.

Jag behöver egentligen bara kunna byta ingång för att jag har xbox:en på en annan hdmi-ingång. Men med den nya applefjärren blev man ju lite sugen på att köra bara den.

Min TV (Philips 65PUS8535) startar inte längre med hjälp av nya ATV Siri remote, den har gjort det typ två gånger men inte längre. Jag har ATV 4K (inte nyaste) inkopplad i HDMI 1 porten. TVn stängs av och så när jag håller inne ”power” knappen på ATV remonten.
Gör jag något fel/ någon inställning jag kan kolla på, eller behöver jag lämna mer information om mitt problem :stuck_out_tongue:

Bryt strömmen till tvn, kan hjälpa i fall det blivit nått fel med hdmi kommunikationen.

Ska testa det , tack !

Testade det igår, men hur gör man long-press med den?

Hur ofta gör du longpress?

Det funkade några gånger, sen råkade jag lämna tvn och då stängde timern av tvn och efter det sluta det funka :frowning: har provat rycka sladden också men de gjorde ingen skillnad