Styr dina gardiner bekvämt med lite automatik

Från sajten:
image

Vi som lever med det smarta hemmet försöker hela tiden hitta nya prylar och saker som kan förenklas i vardagen. Nu tar vi en titt på hur gardinen enkelt kan bli smartare.

Jag fick frågan om jag ville testa och recensera SwitchBot Curtain som är en motor för din gardinskena. Då jag till vardags arbetar i ett företag som har sitt huvudfokus kring just lösningar för solskydd så var det givetvis ett rungande “JA” från min sida. Gardiner har gått att motorisera sedan länge tillbaka genom att besöka en leverantör eller installatör av solskydd. Det vi däremot börjat se lite mer av på senare tid är mindre motorer som du installerar på egen hand och som motoriserar din gardin därhemma. Med andra ord skulle det bli spännande att se vad en gardinmotor av den här typen kan tillföra mitt smarta hem.

Förpackning & innehåll

Enkel och tydlig förpackning så det går inte att missa vad som finns i lådan. Var uppmärksam på vilken typ av gardinskena du ska ha din SwitchBot till – det finns två olika varianter. En som löper inne i gardinskenan och en variant som fungerar med en gardinstång så dubbelkolla vilken version du eventuellt är på jakt efter. Den version jag fick hem för test heter “SwitchBot Curtain U RAIL 2” och är för gardinskenor.

SwitchBot Curtain U Rail 2

På baksidan av förpackningen får du en snabb beskrivning av vad produkten gör samt förslag på hur du kan konfigurera denna på bästa sätt. SwitchBot Curtain är en motor som använder Bluetooth vilket innebär att du bör vara inom räckvidd för att styra den via din mobiltelefon. Vill du kunna styra den på distans behöver du ha deras hub och vill du ta steget längre finns det en solpanel som tillbehör samt en sensor och fjärrkontroll.

Vi ser också att gardinmotorn har stöd för Amazon Alexa, Google Home och Siri Shortcuts. Med andra ord inget stöd för Apple HomeKit här vilket är lite synd då större delen av mitt smarta hem utgår från just Hem-appen.

SwitchBot Curtain U Rail 2

Förpackningen innehåller vad som krävs för att du ska komma igång med din motoriserade gardin. Vi har själva motorn som ger ett något klumpigt intryck men den döljs å andra sidan av gardinen när den väl är monterad. En laddningskabel, typ USB C, en manual, samt lite andra mindre tillbehör och utbytesdelar följer också med.

SwitchBot Curtain U Rail 2

Så här ser själva motorn ut, som består av tre delar. Själva motordelen i mitten med drivhjulet upptill samt två sidor med löphjulen som snäpps fast på motorn när du stoppat in dessa i gardinskenan.

SwitchBot Curtain U Rail 2

Gardinmotorn sedd från sidan där sidodelarna enkelt snäpps fast. Att ta av dessa är även detta enkelt, bara att trycka in de två utskjutande delarna med dina fingrar.

SwitchBot Curtain U Rail 2

Löphjulen som sitter fast på sidodelarna går att byta ut så att de passar med bredden på gardinskenan. Totalt finns det tre olika bredder på dessa löphjul som enkelt byts ut så att de passar. Dessutom finns en transparent klämma med om det är så att du behöver sätta ihop två gardinlängder som ska dras av motorn. Praktiskt med dessa möjligheter så bra tänkt här!

SwitchBot Curtain U Rail 2

Upptill sitter drivhjulet som drar motorn fram och tillbaka längs gardinskenan. Hjulet ligger an mot skenan och för gardinen fram och tillbaka och den klarar av gardiner med en vikt upp till 8 kilo.

SwitchBot Curtain U Rail 2

Installation

För att kunna installera din SwitchBot Curtain så behöver du ladda ner appen som finns för både iOS och Android. Registrera dig med din e-postadress och därefter får du mata in en verifikationskod som skickas till dig.

SwitchBot Curtain U Rail 2

Välj ett smeknamn och därefter klickar du på plustecknet i övre högra hörnet för att lägga till enheten. Välj sedan “Curtain” bland de många olika produkterna som SwitchBot erbjuder (vilket faktiskt är en hel del).

SwitchBot Curtain U Rail 2

Följ instruktionerna i appen för att lägga till din enhet. Det ska sägas att man lyckats göra en lättförståelig och intuitiv app med tydliga beskrivningar så det är enkelt att följa dessa och göra rätt vid installationen.

SwitchBot Curtain U Rail 2

Sedan gäller det att hålla tungan rätt i mun och välja den version av gardinmotorn som du köpt hem, i mitt fall är det “U Rail 2”. Även här finns olika guider för installationen vilket gör det busenkelt att installera motorn. Följ sedan instruktionen när det gäller själva monteringen av motorn vid den befintliga gardinen.

SwitchBot Curtain U Rail 2

Som sagt, installationen är så pass enkel att det för den händige inte tar många minuter alls. För in motorn med det ena sidostycket fastsatt, vrid den sedan och snäpp därefter fast det andra sidostycket efter att du lirkat in detta i skenan. Sedan döljer du motorn bakom gardinen.

SwitchBot Curtain U Rail 2

Dags att finjustera och kalibrera gardinmotorn genom att välja vilket håll din gardin ska öppnas på, höger till vänster eller vänster till höger. Du sätter sedan gränslägena för där den ska stanna när den är fullt öppen eller stängd. Enkelt och tydligt i appen även här.

SwitchBot Curtain U Rail 2

Får du “Bingo” innebär det att du klarat av det hela galant. Rutan på skärmen visar tre olika symboler; öppen, stoppad eller stängd där den mittersta används om du vill stanna gardinen mitt för fönstret. Skapa ditt hem och sedan är det mer eller mindre klart.

SwitchBot Curtain U Rail 2

Det finns fler val utöver de tre som nämndes ovan (öppen, stopp, stängd) där du med en slider kan välja position utifrån tycke för stunden. I appen finns en betaversion av ljusdetektering som visar hur ljuset faller på om dagarna. Det går också att ställa in en manuell fördröjning av öppning eller stängning av gardinen. Då räknar den ner till det antal timmar eller minuter du valt och kör sedan gardinen till valt läge. Givetvis kan du också schemalägga om du vill att gardinen ska öppnas eller stängas på fasta tider om dagarna.

I appen finns det även två lägen; Performance Mode och Silent Mode men ärligt talat hör jag ingen större skillnad på dessa två lägen.

SwitchBot Curtain U Rail 2

Montering

Jag har gått igenom själva installationen av motorn i appen men för dig som börjar från noll ger jag lite tips kring detta också. I mitt fall så hade vi gardiner hemma men med gardinstång så när den SwitchBot Curtain som skickades till mig var versionen för gardinskenor så fick jag tänka till lite här. Var i hemmet behöver vi en gardin eller kan jag övertala frun att byta ut de befintliga? Nja, jag tog den enkla vägen här och valde mitt kontor där jag tillbringar en stor del av min fritid med att skriva nyheter för Teknikveckan och snoka reda på vad som händer kring det smarta hemmet. Här har jag sedan tidigare installerat en rullgardin också som drivs av en motor från Aqara. Så, lite kaka på kaka men vad gör man inte för prylarnas välbefinnande?

Iväg till det stora svenska möbelvaruhuset med motorn i ena handen och där plockade jag fram denna och testade så att den fick plats i skenan. Gör om gör rätt är ett talesätt som jag nu fick uppleva. Jag hade nämligen inte upptäckt att det gick att byta ut löphjulen på motorn så den skena jag köpte var egentligen inte den jag ville ha så en tur till blev det och nu köptes rätt skena in. Den jag köpte var Ikea Vidga som kan skräddarsy på lite olika sätt och här kapades den för att passa in mellan väggen och snedtaket jag har. Tänka sig att den fungerade alldeles utmärkt bara jag bytte ut löphjulen …vilket hade sparat mig en tur och retur till Ikea. Skenan monteras enkelt i taket med två hållare som skruvas fast och därefter snäpps skenan på plats och med motorn monterad ser det ut så här.

SwitchBot Curtain U Rail 2

Så här ser det ut när allt är på plats. Själva motorn döljs framifrån av gardinen så den lite klumpiga formen spelar ingen roll här. Givetvis kan du montera gardinskenan närmare väggen om du känner för det men i mitt fall har jag en fönsterbänk med blommor på som sticker ut lite väl mycket så vill jag behålla blommorna någorlunda fick det bli så här.

SwitchBot Curtain U Rail 2

Sammanfattningsvis när det gäller montering så tar det inte lång stund alls. Det mest tidskrävande är väl att välja ut en gardin som passar så själva monteringen av gardinskena och motor kan göras på under halvtimmen vilket är helt okej för att uppgradera hemmet en smula till.

Användning i vardagen

Så hur fungerar då en motoriserad gardin i ett helt vanligt hem i en helt vanlig småstad någonstans i Sverige? Faktiskt riktigt bra måste jag säga. Jag har använt denna lösning nu i ett par veckors tid i kombination med en mörkläggningsrullgardin och när det gäller att blockera solens strålar så fungerar det bra beroende på vad du vill göra. Den gardin jag valde var mer dekorativ än effektiv i arbetet med att blockera starkt solljus vilket var medvetet. Till detta har jag rullgardinen som går upp och ner och effektivt stänger ute solljuset.

Gardinen däremot är användbar på ett annat sätt. Att dra för den när solen står på skapar ett lite mer diffust ljus i rummet, ljus kommer in men inte lika skarpt som om det inte fanns någon gardin i vägen. Även på kvällen skapas ett mysigt ljus där såväl blommor som ljusskenet från en Philips Hue Wellness skymtar genom gardinen. Gardinen blockerar en viss insyn men å andra sidan har jag kontoret på ovanvåningen så jag tänker inte så mycket på detta.

En smart funktion är att du kan dra i sidan av gardinen vilket startar motorn och öppnar eller stänger den beroende på läge. Ett smart sätt att manuellt kunna kontrollera gardinen om du inte har mobilen i närheten. I appen går det såklart enklare att styra och kontrollera öppnande och stängande av gardinen på ett mer exakt vis.

Hur låter då en motoriserad gardin? Nja, en del om man säger så… Det är inte en helt tyst drift och det skapas säkert lite extra resonans inuti gardinskenan vilket gör att den inte öppnas helt obemärkt. Kanske inte helt perfekt att ha i sovrummet om du vill vakna behagligt på morgonen. Men för vardagsrummet fungerar den utmärkt eller om du schemalägger öppning och stängning till en tid när du antingen precis stuckit till jobb eller strax innan du kommer hem. Då blir det aldrig ett ljudande problem eller så ser du bara till att spela hög musik om dagarna – då blir det också bra. Jag har spelat in ett filmklipp nedan som återger en del av ljudet när den drar gardinen fram och tillbaka.

Öppnings- och stängningshastigheten är helt okej för min del. Finns ju inte direkt något som brådskar när det gäller att dra för en gardin. I mitt fall så är jag glad att det sker automatiskt så det spelar ingen roll. Som jag nämnde tidigare så är det Bluetooth som gäller för anslutning och vill du kunna styra på distans behöver du ha deras “SwitchBot Hub Mini” som kostar runt 400 kronor och denna ansluts då till ditt wifi-nätverk vilket ger dig fler möjligheter. En fördel med en hubb blir också att du då kan röststyra gardinen med Google Home eller Amazon Alexa så detta blir ett framtida projekt för min del.

Vill du styra med en fjärrkontroll går detta också men då tillkommer ett par hundralappar till då du behöver ha deras egna kontroll för detta. Så, beroende på vad du vill göra och hur du vill styra det så kan det bli lite dyrare än vad du tänkt dig. Hade det, i mitt fall, funnits stöd för Apple HomeKit hade jag kunnat använda i princip vilken smart knapp som helst för att styra gardinen, t ex Genvägsknappen från Ikea eller en Wireless Mini Switch från Aqara – betydligt billigare.

Har du upplevt långsam respons på öppna/stänga @Micke_Rehn ? Ser vissa rapporter om fördröjningar på 10sekunder