Stuvade makaroner

Jag tror inte jag har lagat stuvade makaroner på länge. Älskar det dock. Nu är det dags, i veckan ska det tillredas. Såg ett recept som i princip bara säger - koka makaronerna i mjölk - that's it. Tror ni på det? Har ni något favoritrecept? Enkelhet före komplexitet tänker jag mig..:blush:

2 gillningar

Lärde mig av mormor att det alltid ska vara lite socker i.

2 gillningar

Vi brukar köra på denna med muskot i!

3 gillningar

Muskot är ett måste. :yum:

4 gillningar

Jag brukar göra en enklare version som jag tycker är god.

Koka makaroner som vanligt i vatten. Kungsörnens gammaldags makaroner är att föredra.

När makaronerna är klara så häller du av vattnet. På svag värme tillsätter du sedan mjölk och mjöl tillsammans med makaronerna i grytan. Prova dig fram tills du får önskad konsistens. Tillsätt peppar och lite socker precis som @Zop säger.

Klart!

2 gillningar

jag gör såhär:

Kokar upp makaroner i lite vatten(vatten så det täcker lagret med makaroner). när jag märker att vattnet börjat försvinna häller jag i lite mjölk… sedan gör jag så tills den är klar ). Lite överkokt ska det nästan vara. Man får smaka av när man anser att det är klart.
Glöm inte röraom då och då under hela processen

Snabb, smidigt och bränner inte eftersom du började med lite vatten.

1 gillning

socker i mat är otyg!!!..

7 gillningar

Dubbla mängden mjölk till ideal makaroner, en gnutta socker, salt och muskot efter behag, gärna vitpeppar också

2 gillningar

Brukar köra receptet som står på förpackningen till gammeldags idealmakaroner :smiley:

5 gillningar

Inget mjöl?

Samma här, med muskot.:+1:

2 gillningar

Känns som jag nu kommer kunna få ihop inte bara en omgång utan flera…:smiley:

Det jag funderar på är det här med mjöl eller inte? Mitt recept från ICA och @Stefan_Sandstroms är utan men de flesta av er har lite mjöl i receptet om jag fattar det korrekt.

nopp…

makaroner är gjorda på mjöl så stäkelsen finns där redan

2 gillningar

Inget mjöl

4 gillningar

Viktigt med rätt makaroner som exempelvis ideal.

1 gillning

Nu kommer vi garantera få de bästa stuvade makaronerna som vårt hus skådat…:+1::sweat_smile:

2 gillningar

vi vill se resultatet

Tyvärr inte till stor hjälp i denna tråd då mina stuvade makaroner bara helt plötsligt ligger på tallriken. :joy:

Gott är det iallafall.

1 gillning

Stuvar du dina med vaniljsås? :wink::joy:

2 gillningar

Ge han inte massa idér nu…
Och det är inte vanilj sås…

4 gillningar