Jag har sedan iOS 14-uppdateringen haft strul med att jag får notiser från tre st rörelsesensorer när jag är hemma trots att inställningarna är satta att endast skicka notiser vid rörelse när ingen är hemma.
Utöver detta såg jag nu en grej som jag faktiskt aldrig har varit med om innan, se bild :
Det är alltså längst ner på sidan man kommer till när man trycker på iCloud längst upp i systeminställningar. Inga av mina enheter (iPhone, iPad, Apple Watch, ATV x 2 etc) syns…
Någon upplever liknande eller har gjort det tidigare?
Ok, jag har sannolikt hittat källan till dels detta problemet men kanske även till ett annat äldre, fluktuerande problem
Jag kunde nämligen direkt se mina enheter igen när jag kopplade ifrån Wi-Fi och körde över mobilnätet. Jag hoppade då tillbaka på Wi-Fi men skiftade till 2,4GHz bandet, då jag tidigare har upplevt olika skillnader mellan dessa. Men nej, fortfarande samma problem. Så jag gick in i settings på luren och satte en manuell DNS till Googles 8.8.8.8 och genast kunde jag direkt se mina iCloud-enheter trots att jag satt på Wi-Fi.
Jag har också under en tid haft problem av och på när det kommer till tillgänglig bandbredd, som gått upp och ner ofta, på vår 250/100-lina. Det har ofta varit så kass downstream så man har legat på runt 20 Mbit/s. Efter de tester jag har gjort har jag ”skyllt” på vår router men den har alltså inte varit skyldig.
Så problemet stavas alltså → Pi-Hole.
Då undrar jag genast, vad kan vara problemet där? Den har jag inte rört på väldigt länge, därmed heller inte gjort några uppdateringar (på gott och ont). Jag tycker väl inte att scenariot där jag inte har förändrat något ska orsaka detta. Jag använder CloudFlare som DNS utåt från Pi-Hole.
En annan sak som dock fortfarande är konstig, som jag var inne på tidigare ovan, är en enorm bandbreddsförlust på 2,4 GHz-bandet kontra 5 GHz-bandet. Det är inget problem som existerade tidigare utan har kommit senaste tiden.
Jag körde Speedtest nyss på 2,4 och då fick jag 43,3 / 26,6 (ner/upp). Hoppar jag över på 5 GHz-bandet så får jag 236 / 114.
Det är mycket sämre kapacitet på 2,4 GHz bandet. Med Wi-Fi 5 är den teoretiska maxkapaciteten knappt häften på 2,4 mot 5 GHz.
Det är också mycket störningar på 2,4GHz då det är överlapp mellan kanalerna så har man många grannar så stör man varandra. Dessutom mycket annat som använder 2,4GHz som Bluetooth och Zigbee.
Ja, det du säger är helt korrekt. Jag känner till detta men det konstiga här är att det har skett en plötslig och drastisk försämring, från kring 200+ Mbit/s ner till ca 20 Mbit/s. De yttre omständigheterna lär ju knappast ha ändrats i någon större omfattning försatt orsaka sådan skillnad. Tack och lov sitter jag på 5 GHz med de flesta enheter som har en skärm, tyvärr är då många av resterande på 2,4 GHz.
Oh well, jag orkar inte rodda i detta med nuvarande utrustning. Blir en annan femma när man väl skaffar Unify-prylarna man har tänkt på i något år nu…
Jag tycker dock det fortfarande är konstigt att Pi-hole skapade detta problemet med att se mina iCloud-enheter.
Bor i lgh, ja. Jag vet inte om någon av dessa har gjort en förändring i deras nätverksskrivare nyligen som påverkar mig, t ex börjar köra på andra kanaler än 1,6 eller 11.
Kanalerna menar du, jo det kan man göra men det finns ju endast tre kanaler att använda. Jag körde på kanal 6 och testade då kanal 1 men där blev det ännu sämre, då bytte jag till kanal 11 och då dubblades bandbredden från vad jag fick på kanal 6. Dock är det fortfarande endast 40-50 Mbit/s när 2,4 GHz teoretiskt stödjer över 200 Mbit/s på en dataanslutning.
Detta är ett problem vi har i våran förening med många lägenheter. Router/accesspunkter med för få kanaler i förhållande till det antal trådlösa enheter som ansluter. Det blir helt enkelt störningar. Rådet jag har gett till dom boende är att ringa leverantören och begära en nyare router med fler antal kanaler och då har problemet med hastigheten lösts.
Det hjälper inte ett dugg med annan router då det är legio sedan länge att man kör på kanal 1, 6 eller 11. Kör man på någon annan så kommer man dels få sämre prestanda själv men man fördärvar också för övriga då man kommer att störa på andra kanalers frekvenser.
I just mitt fall så tycker jag det ändå är konstigt att det plötsligt skulle ha skett något i huset som orsakar en sådan drastisk försämring. Typ som att flera boende plötsligt skulle köra sina routrar på illegitima kanaler.