Strul med torktumlare 😑

Igår så bestämde sig vår torktumlare att sluta tumla. Trumman rör sig inte och avger inte heller någon värme när man kör igång ett program.

Jag har rengjort alla filter, tömt vattentanken helt utan resultat. Trumman går att snurra manuellt utan problem, känns som någon rem som gett upp?

Några proffs här inne som kan mer?

Proffs på o köpa nytt mera … :joy:, siemens home conect så du kan styra den med mobilen :wink:, fast de kanske man kan med alla nuförtiden …

Haha nä fyfan så tråkiga pengar, försöker nog hellre laga den :slight_smile:

1 gillning

Okidå :relaxed:

nej va trist… vår tvättmaskin sjunger på sista versen… så jävla tråkiga pengar…

1 gillning

Gå med i forumet bygga hus. Ställ frågan där. Sjukt kunnigt folk

1 gillning

Se om du kan lossa toppen, då borde du inte ha några problem att se ner på insidan och kontrollera drivremmen, det kan även vara kolen i elmotorn som gett upp, men dom går också att byta…
Kan även vara elfel, och då kan de va värre…

Men rent spontant så borde du kunna höra om motorn går om du sätter igång ett program, även om inte trumman snurrar

Ska se om jag kan få bort toppen på den! Motorn går igång och likaså fläktarna, men ger ingen värme och trumman snurrar inte.

Kan mycket väl vara remmen då, och den kostar kanske 150kr hos nån vitvaruhandlare :slight_smile:

2 gillningar

Mjo, ska se om jag kan få upp maskinen. Electrolux ville ha 1600 spänn bara för att komma ut sen timtaxa och kostnader för reservdelar så kanske är värt att göra ett försök själv. Men du är säker på att det är toppen som ska av och inte baksidan?

Kan väl inte garantera de, men min erfarenhet säger att börja där, ska du montera ny rem så är de mer som måste bort, men toppen brukar bara va 2-3 skruv på baksidan

Tack, ska kolla direkt!

Det var remmen! image

4 gillningar

Händige Manny!

Två skruvar :stuck_out_tongue:

Däremot att byta remmen ser inte så kul ut, känns som hela maskinen måste monteras ned.

Hahah alltid e de nå :joy::innocent:

De fixar du :slight_smile:

Ta de lugnt, fota mycket och håll koll på skruvarna!

1 gillning

Byggare bob!

De där fixa du, perfekt video för Teknikveckan! Win win liksom… :sunglasses::rofl:

3 gillningar

Ja för fan! Och så kan du dra utgifterna på företaget :grin: Torktumlare är också teknik :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 gillningar

Haha!

2 gillningar