Strömavbrott

I morse hände det som jag började tro var omöjligt här.
!!Strömavbrott!!

Eftersom jag har som hobby projekt installerat solceller och batterier så märkte vi inget hemma hos oss annat än jag fick mess från UPS att den gick nu och hade 12 timmars ström kvar.
Kul att se att ens hobby projekt faktiskt fungerade “live” utan att man behövde göra något.

Hur står ni er mot ström avbrott?

(Jo jag skrev med mellan rum där för att irritera några)…

4 gillningar

Det här känns som en tråd för @Thor :wink:

Du kanske kan sälja din lösning till arga Södermalmsbor. De hade tydligen ett längre strömavbrott i går.

2 gillningar

hahaha… jag har faktiskt fått förslaget från flera kollegor som bor ute på The Ranch här… De har avbrott pga bygge rätt ofta…
Lär väl ge mer pengar än flyga runt fyllskallar…

2 gillningar

Ja!

Jag har inte lyckats koppla upp någon UPS i mitt nya hem. Men det kommer!
Jag hade ju velat koppla på ett batteri och solceller. Men eftersom det är hyres så misstänker jag att jag inte får det. :confused:

1 gillning

Hur stort ungefär är batteriet? Vet att de såklart kan variera. Men ett normalt typ!

Är lite sugen på en UPS, skulle vilja kunna hålla min kommande NVR igång samt router, switch, kameror och en NUC.

Något tips på hur man räknar på detta?

Jag har byggt ihop ett gäng batterier till 40kWh.
vi bor ganska stor. Vi har central AC i huset men har installerat ett gäng extra för den centrala är ganska kass.

Men det hela handlar om hur lång försörjning du vill ha.

Får man se en bild på bygget? Kör själv några UPSer men dom är rätt klena. 45 minuter på min dator och ungefär samma till nätverket.

Spontant så känns det mycket. Måste kostat en slant?

Jag har länge tänkt jag ska göra en Assbuilt… men har inte kommit så långt ännu.
Det kommer :slight_smile:

1 gillning

faktiskt inte. Jag har köpt beggade hybridbils batterier och seriekopplat dem in till vanlig UPS styrning.
Dyraste enskilda delen var själva UPS logicboard.

Det som sprang iväg i kostnad bat solcellerna som idag är >20kW

Som sagt… hobby projekt :slight_smile:

Smart!
Ja, jag undrar vad ”ett halvt” elbilsbatteri kostar nytt?

halvt?.
De batteri jag köper är till Toyota prius :). Jag har betalar allt från $400->700

40kWh Är ju ,på ett ungefär, hälften av vad många elbilar har.

Hybrid bilar skrev jag tidigare :). De är runt 7kWh/per paket

Jo jag förstår. Men när jag såg siffran 40 så tänkte jag att det låter ganska mycket, ungefär hälften av vad en elbil har och de batterierna lär ju kosta en slant.

aaah…ok.
jo man har lagt lite pengar på detta…

Jag och en fd. kollega pratar och planerar att fixa solceller och batteri i våra respektive hus. Observera pratar och planerar… Ingen verkstad här…:grin:

Det blir fort en ganska dyr hobby :slight_smile:

1 gillning