Det är strejk på SAS i Norge. Självklart ska jag åka till Norge i veckan med SAS. Jag har verkligen inga synpunkter på strejken men funderar på hur det blir med mitt flyg.
SAS har skickat ett mejl där det står att alla SK/117-biljetter går att boka om. Vad betyder SK/117? Inga flyg från Arlanda heter SK117-någonting
Enligt google är det Stockholm - Malmö. Har du inte börjat kolla typ Norwegian eller annat flygbolag? Känns ju aningen osäkert att förlita sig på SAS nu. Eller blir det en oplanerad långresa med Teslan om det skiter sig?
Någon medarbetare får hantera själva resan. Vill mer få koll på hur mycket jag ska engagera mig i frågan... Men Teslan är ju ett alternativ. Vad tar det, 6 timmar?
Borde det göra, fast med lite laddstopp så blir det kanske en stund längre. Dock kanske det är segt att sitta och köra 6-7h om du ska jobba efteråt. Alternativet är ju att åka en dag tidigare
Nu kan jag inte det här 100%… men
Det jag gissar SAS refererar till med 117 är ”ticket stock” eller vad det kallas, och 117 i det fallet är biljetter som är utfärdade av SAS.
Du kan se i den PDF du fick i bokningsbekräftelse ner till vänster så står det ett långt nummer t.ex
Ticket Number: 117 - 00000000”
Står det 117 där så ska du kunna boka om utifrån vad SAS då sagt till dig
Edit: Du kan också i appen om du går in på din bokning, sen ... uppe i högra hörnet och "ticket info" , längst ner där står det ticket number
Det finns bra information, det finns dålig information och det finns SAS-information.
Man får vara bra proffsig resenär för att avkoda SK/117-biljett.
”Dear Traveler,
Due to a strike from August 23, 2024, by the two cabin crew unions in Norway, NKF and SNK, several flights will be affected.
If you are holding an SK/117-ticket with a flight between 26th to 28th of August 2024, you may rebook your ticket once free of charge using this link:”
Ta tåget så slipper du både strejker och träcksafari i Grums. Och dessutom miljösamvete över att kunna unna sig något roligare än att flyga till Norge.
Jag gillar att åka tåg men min bild är att det är lite knöligt med tåg till Oslo. Tidig morgon och ganska lång resa. Men du har ju ändå rätt på något sätt.
Ja, det är ju en del enkelspår mellan Laxå och Lilleström, med låg kapacitet som kan generera förseningsminuter. Och banarbeten vissa veckor stökar till det. Men i bästa fall går tågresan på under 5,5 timmar.
Annars finns ju Vy Bus4you för den som gillar buss.