Streamad betalradio kan vara framtiden

Från sajten:
image

Radio är fortfarande populärt här i Sverige och nu visar undersökning att 700 000 svenskar är villiga att betala för streamad radio.

Flera streamingtjänster satsar nu på linjära kanaler för både video och ljud. Med lanseringen av Sonos Radio HD har Sonos också gjort en undersökning om svenskars radiovanor och det visar sig att 8 av 10 av oss fortfarande lyssnar på radio regelbundet. Det ska också finnas 700 000 svenskar som är villiga att betala för reklamfria radiotjänster. Mest prisvärt tycker svensken är ny musik och livemusik från konserter.

Radio har länge förespåtts att gå i graven men flera stationer väljer att satsa på digitala lösning. SR lanserade nyligen radio-app till Volvos bilar med Android Auto och flera aktörer gör liknande satsningar för att nå ut till den moderna lyssnaren.

“Människor streamar inte lika mycket ljud som video. Dock har radio som ett medium en stark position i Sverige. Vi ser en stor och ständigt ökande villighet att betala för ljudinnehåll om det är unikt och kvalitativt. Dessutom så måste innehållet vara tillgängligt på användarvänliga plattformar” – Knut-Arne Futsæter, Research Director på marknadsundersökningsföretaget Kantar Media,

Vi lyssnar på

  • Musik (74 %)
  • Nyheter (54 %)
  • Pratprogram (51 %)
  • Sport (20 %)

Enheter

  • Bilradio (81 %)
  • Vanlig radio (53%)
  • Smartphone (53%)
  • Smarthögtalare (31%)

Åsikter

  • TV inte kan ersätta radio (27 %)
  • Radio känns nostalgiskt och tryggt (35 %)
  • Det är skönt att inte behöva välja vad man vill lyssna på (25 %)

Undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av högtalarvarumärket Sonos. Deltagare var personer med ålder på 18 till 74 år i Norge, Sverige och Danmark.

Via: Sonos Pressmeddelande.