Storlek på Mac App Store-appar

Sätter igång arbetsdagen med att uppdateria några program. Måste få fråga, bara de uppdateringar som nu tankas ned väger typ 3 GB…😵‍💫. Sedan ska Excel uppdateras också. Är det uppdateringarna som väger det som står eller hela programmet?

PS. Excel var på 932 MB

Det är hela appen, vilket du kan se om du går in på den i Mac App Store:

1 gillning

Hmm, intressant. På disk så är Excel 1,98 GB.

Mitt Excel är 1,09 GB.

Eller nu blir jag osäker. Det står: 1 968 937 442 byte (1,09 GB på skiva). Parentesen förvirrar mig för det borde väl ändå bli 1,83 GB? :thinking: Eller räknar jag fel?

Ok, nu börjar jag förstå: https://en.wikipedia.org/wiki/Gigabyte#Consumer_confusion

APFS har stöd för kompression så den faktiska storleken är 1,97 GB men på disken är den komprimerad och tar upp 1,09 GB.

Jo, sedan räknar Windows och macOS olika också.

Ja, men det förklarar inte varför den stora skillnaden som du ser mellan storleken på disk och den faktiska storleken. Det är kompression av filen som gör det.

Har du hämtat hem Office från App store?

Ja, jag har installerat alla Office-apparna förutom Teams från App Store. Kanske är olika storlekar om man har Intel och M1 (jag har M1).

Jag har installerat direkt från Microsoft. Men är nog mer troligt att det är som du säger att det skiljer om man har Intel eller Apple-processor. Jag har Intel och har kanske fått universal bundlen av Office paketet.